AstroNEWS

Promocja
AstroNET - Polski Portal Astronomiczny
...

* *
Piątek, 5 kwietnia 2002   (Bliskie loty kosmiczne)
BPS - urządzenie do hodowli roślin w przestrzeni kosmicznej
Przeszłość

Urządzenie BPS
Grafika JPEG 250x229
13kB (1047/0.23)
   Ilustracja przedstawia Biomass Production System (BPS), urządzenie do hodowli roślin, które zostanie umieszczone na ISS podczas misji STS-110. Testowanie BPS ma przysłużyć się powstaniu stacjonarnej jednostki, w której będzie mogła się odbywać nieprzerwana hodowla roślin na użytek stacji kosmicznej.

Dodała: Anna Marszałek - 2002-04-05 18:24:21+02

Źródło: NASA

Biomass Production System (BPS) jest urządzeniem zaprojektowanym z myślą o długoterminowych hodowlach roślin i eksperymentach botanicznych, które będą mogły się odbywać na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Urządzenie zostanie wysłane na ISS podczas najbliższej misji promu Atlantis (STS-110) i zostanie wykorzystane do eksperymentu Photosynthesis Experiment and System Testing Operations (PESTO). BPS wraz z wynikami eksperymentu wrócą na Ziemię wraz z misją STS-111.

"BPS pozwoli nam zbadać jak najlepiej przeprowadzać wielopokoleniową hodowlę roślin" - mówi dr Orlando Santos z Space Station Biological Research Project (SSBRP) przy należącym do NASA Ames Research Center w Kalifornii. - "Pozwoli to hodować rośliny przy niewielkiej grawitacji na stacji kosmicznej, Księżycu czy Marsie".

Głównym powodem, dla którego BPS znajdzie się na pokładzie ISS jest sprawdzenie, czy zastosowana technologia się sprawdza, tak aby można było zaprojektować stacjonarną jednostkę do hodowli roślin. W pomieszczeniu takim możliwy będzie stały rozwój roślin oraz prowadzenie eksperymentów przez ponad 90 dni.

W ramach testów, BPS zostanie użyty do eksperymentu PESTO, który zbada fotosyntezę i metabolizm pszenicy, która wzrasta w warunkach mikrograwitacji. Rezultaty doświadczenia posłużą też do sprawdzenia skuteczności BPS i jego podsystemów do kontroli wzrostu i rozwoju roślin.

W skład BPS wchodzą cztery komory do hodowli roślin, system rozprowadzania składników odżywczych, system kontroli wilgotności i temperatury, składu powietrza w komorze oraz system kamer i system do zbierania i przechowywania danych. Urządzenie wyprodukowała dla NASA Orbital Technologies Corp. z Madison.

W BPS zostanie umieszczona Brassica rapa oraz pszenica Apogee. Do rodzaj Brassica zalicza się takie pospolite warzywa jak brokuły, kapusta, kalafior czy rzepa. Są to rośliny dwuliścienne, które w ciągu krótkiego czas przechodzą wszystkie stadia rozwoju (wzrostu, kwitnięcia, produkcji nasion). Na podstawie hodowli Brassica oceniona zostanie zdolność BPS do podtrzymywania rozwoju złożonych roślin.

Pszenica jest prostszą roślina jednoliścienną. W ramach testowania BPS będzie wystawiona na działanie różnych temperatur i stopni wilgotności. Urządzenie będzie zaś miało za zadanie ustabilizować parametry zgodnie z zadanymi. Naukowcy zmierza również gospodarkę wodną i proces fotosyntezy pszenicy Apogee. Po 21 dniach eksperymentu, rośliny zostaną zamrożone i w tym stanie będą czekać na powrót na Ziemię.

W ramach programu badawczego PESTO zostaną zbadane również inne czynności pszenicy Apogee. Zbadany zostanie wzrost, fotosynteza, wymiana gazowa i metabolizm rośliny w warunkach mikrograwitacji. Naukowcy określą ile nasion zakiełkuje, rozwinie się i wyrośnie w tych warunkach.

Zrozumienie procesu fotosyntezy zachodzącej w warunkach mikrograwitacji jest ważne ze względu na projekt wykorzystania roślin do uzdatniania atmosfery w pojazdach kosmicznych. Dzięki badaniom załoga ISS będzie też mogła w przyszłości odżywiać się rzodkiewkami, sałatą czy cebulą własnej produkcji.

Dodała: Anna Marszałek - 2002-04-05 18:25:05+02