Marzec będzie ostatnim miesiącem, w którym nad ranem będzie można obserwować Wenus. Oczywiście cały czas będą widoczne: Mars, JowiszSaturn, a 21 marca rozpocznie się astronomiczna wiosna. Pod koniec marca swoje maksimum aktywności przyjmuje rój Wirginid.

Słońce coraz dłużej przebywa nad horyzontem, co jest zwiastunem końca zimy i nadchodzącej wiosny. Ma początku miesiąca Słońce wstanie o godzinie 6:23, a zajdzie o 17:14, natomiast ostatniego dnia odpowiednio o 5:14 i 18:07.

Kwadry Księżyca w marcu przedstawiają się następująco: nów 3 marca o 3:35, pierwsza kwadra 11 marca o 8:15, pełnia 18 marca o 11:35 i ostatnia kwadra 25 marca o godzinie 2:51. W związku z tym najlepsze warunki do obserwacji nieba będą na początku i pod koniec miesiąca.

Merkury w marcu znajduje się blisko tarczy Słońca i jest niewidoczny.

Nad ranem nisko nad horyzontem widoczna jest bardzo jasna Wenus (-4 mag.). W pierwszym dniu miesiąca na godzinę przed wschodem Słońca będzie ją można dostrzec około 6 stopni nad horyzontem w gwiazdozbiorze Strzelca. Natomiast pod koniec marca planeta przejdzie do Wodnika i będzie pojawiać się mniej więcej na godzinę przed wschodem Słońca, toteż jej obserwacja będzie bardzo trudna.

Mars cały czas widoczny jest na porannym niebie w gwiazdozbiorze Strzelca na wysokości około 11 stopni nad horyzontem. Jego jasność powoli rośnie – na początku miesiąca będzie wynosiła 1,0 magnitudo, natomiast pod koniec 0,5 magnitudo.

Prawie przez całą noc bardzo dobrze widoczny będzie Jowisz o jasności -2,5 magnitudo. Trudno będzie go nie zauważyć na tle gwiazdozbioru Raka bardzo blisko M44, czyli sławnej gromady gwiazd Praesepe. W marcu ciągle możemy obserwować ciekawe zjawiska zakryciowe w układzie księżyców Jowisza.

Dobrze widoczny w pierwszej połowie nocy jest również Saturn, przebywający w gwiazdozbiorze Byka niedaleko gwiazdy zeta Tauri. Jasność planety będzie równa 0 magnitudo i będzie nieznacznie malała. Duży kąt nachylenia pierścieni planety do obserwatora na Ziemi z pewnością pomoże w obserwacji ich szczegółów.

W okresie od 25 stycznia do 15 kwietnia promieniują meteory z roju Wirginid, których radiant w czasie maksimum aktywności, tj. około 25 marca, znajduje się w Pannie i ma współrzędne: rekt. 13h00m i dekl. -4 stopni. W skład roju wchodzą jasne, żółto-pomarańczowe meteory i bolidy. W tym roku poranne obserwacje meteorów zakłócał będzie Księżyc w ostatniej kwadrze.

Gabriel Pietrzkowski