Pole magnetyczne Ziemi nie jest stałe. Z badań geologicznych wiadomo, że co jakiś czas (mniej więcej raz na milion lat), zanika ono zupełnie, po czym powraca, ale odwrócone w przeciwnym kierunku. Szacuje się, że zamiana taka trwa około tysiąca lat. Ziemskie pole magnetyczne osłabło w ciągu ostatnich 150 lat o około 10 procent – oznajmili badacze na spotkaniu Amerykańskiej Unii Geofizycznej.

Uczeni badający własności ziemskiego pola magnetycznego zwrócili uwagę, że od stu kilkudziesięciu lat obserwujemy dość znaczne słabnięcie ziemskiego magnetyzmu. Porównania nowych i starszych pomiarów wskazują na to, że dzisiejsze natężenie ziemskiego pola magnetycznego jest o około 10% niższe, niż w roku 1845. Szczególnie znaczące względne osłabienie pola zmierzono jest nad południowym Atlantykiem.

Czy pole magnetyczne naszej planety mogłoby zupełnie zaniknąć? Jeśli istotnie jesteśmy świadkami początkowej fazy zamiany biegunów magnetycznych Ziemi, to za kilkaset lat nasza planeta będzie przez pewien czas pozbawiona magnetycznego płaszcza, chroniącego przed niektórymi rodzajami promieniowania kosmicznego, a potem pole powróci. Jednak uczeni raczej wątpią, że tak będzie, przypuszczaja raczej, że obserwujemy jedynie chwilową oscylację natężenia pola magnetycznego.

Mimo to, niektóre efekty osłabienia pola dają już się nam we znaki. Osłabione pole nad południowym Atlantykiem (tak zwaną anomalią południowoatlantycką), pozwala naładowanym cząstkom z kosmosu dotrzeć bliżej powierzchni Ziemi, co było już powodem awarii kilku sztucznych satelitów.

Jak zauważył Jeremy Bloxham z Uniwersytetu Harvarda, ofiarą anomalii padł np. satelita duński, zbudowany – paradoksalnie – do pomiarów ziemskiego pola magnetycznego.

Osłabienie pola magnetycznego i następująca po nim duża dawka promieniowania mogą wpłynąć na skład chemiczny atmosfery – ostrzega z kolei Charles Jackman z Goddard Space Flight Center. Jak dodał, może to prowadzić do znacznych, choć czasowych, strat ozonu atmosferycznego.