12 października Large Binocular Telescope (LBT – Wielki Teleskop Lornetkowy) zarejestrował tzw. „pierwsze światło”. Oznacza to, że że przyrząd uzyskał obraz o jakości określonej w specyfikacji projektowej.

LBT, umiejscowiony na szczycie wysokiej na 3190 m Mount Graham, jest jednym z ważniejszych w przeciągu ostatnich lat naukowo-technicznych projektów związanych z astronomią. Nazwa tego teleskopu dobrze go opisuje. Składa się z dwóch ogromnych zwierciadeł, każde o średnicy 8.4 metra, zamontowanych obok siebie. Ich powierzchnia zbierająca światło jest równoważna jednemu zwierciadłu o średnicy 11.8 metra. Odległość pomiędzy środkami zwierciadeł wynosi 14.4 metra. Pozwoli to, przy użyciu technik interferometrycznych oraz optyki adaptatywnej, na uzyskanie obrazów o zdolności rozdzielczej odpowiadającej teleskopowi o średnicy 22.8 metra umiejscowionemu poza atmosferą ziemską. Dzięki specjalnej technice wykonania, oba zwierciadła są jednocześnie bardzo lekkie. Każde z nich waży w przybliżeniu tylko 18 ton.

Large Binocular Telescope umiejscowiony na szczycie Mount Grahame w Arizonie w trakcie budowy. Składa się on z dwóch zwierciadeł, każde o średnicy 8,4 metra.

W chwili obecnej obydwa zwierciadła LBT są już zamontowane. Jedno z nich posłużyło właśnie 12 października do uzyskanie pierwszych obrazów (prace związane z doprowadzenie całego teleskopu do pełnej funkcjonalności potrwają do jesieni przyszłego roku). Jako obiekt obserwacji wybrano galaktykę spiralną NGC 891 w gwiazdozbiorze Andromedy. Znajduje się ona w odległości około 24 milionów lat świetlnych i zwrócona jest do nas krawędzią swojego dysku. Astronomowie interesują się nią, gdyż emituje ona silne promieniowanie rentgenowskie. Pochodzi ono z bardzo masywnych gwiazd kończących swoje życie jako supernowe. Jego duże natężenie oznacza że w zachodzą tam na dużą skalę gwałtowne procesy gwiazdotwórcze.

Do pierwszych obserwacji została użyta znajdująca się w ognisku głównym jednego ze zwierciadeł kamera on nazwie Large Binocular Camera. Wyprodukowany we Włoszech przyrząd pozwala na uzyskiwanie obrazów bardzo słabych obiektów, charakteryzując się jednocześnie dużym polem widzenia. W przyszłości teleskop zostanie wyposażony w szereg innych instrumentów pozwalających na uzyskiwanie obrazów o dużej zdolności rozdzielczej przy użyciu metod interferometrycznych i optyki adaptatywnej. Oprócz tego możliwe uzyskiwanie widm zarówno wysokiej jaki i małej zdolności rozdzielczej.

Large Binocular Telescope powstaje dzięki współpracy kilku ośrodków z USA, Niemiec i Włoch.

Kacper Kornet