Projekt „Hubble Heritage” („Dziedzictwo Hubble’a”) kończy 10 lat. Z tej okazji zaprezentowano piękne zdjęcie przedstawiające „wzgórza” i „doliny” zbudowane z gazu i pyłu, znajdujące się w rejonie powstawania nowych gwiazd w mgławicy NGC 3324.

W ciągu dekady istnienia, w ramach projektu Hubble Heritage zaprezentowano prawie 130 zdjęć. Ich celem jest przedstawienie Wszechświata z artystycznego punktu widzenia dla jak najszerszego grona odbiorców. W tym miesiącu zachwycać się można kolorowym krajobrazem brzegu mgławicy NGC 3324. Znajduje się ona 7200 lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Kila.

Mgławica rzeźbiona jest od wewnątrz przez intensywne promieniowanie ultrafioletowe i wiatry gwiazdowe pochodzące od wielu młodych, gorących gwiazd (niewidocznych na zdjęciu).

Na niebieskim tle błyszczą jasne włókna gazu i ciemne pnie pyłu, wznoszące się na kilka lat świetlnych ponad widoczną na dole fotografii ścianę gazu.

Zdjęcie powstało jako złożenie obrazów uzyskanych za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Urządzenie Advanced Camera for Surveys zarejestrowało w 2006 roku światło emitowane przez wodór, a w bieżącym roku Wide Field Planetary Camera 2 – promieniowanie pochodzące od siarki i tlenu. Kolory uzyskano dzięki użyciu filtrów: dla siarki – czerwonego, dla tlenu – niebieskiego a dla wodoru – zielonego.