Na przełomie lutego i marca na wieczornym niebie w dalszym ciągu dominować będzie Wenus, do której w środku tygodnia dołączy Księżyc. Przez gwiazdozbiór Lwa będzie wędrować kometa C/2007 N3 Lulin. Dojdzie także do odkrycia (a wcześniej zakrycia) dość jasnej gwiazdy przez Księżyc.

W tym tygodniu będą bardzo dobre warunki do obserwowania rzadkiego gościa na naszym niebie. Jest to kometa Lulin, która świeci z jasnością około 6 magnitudo (a więc jest w zasięgu lornetek) i wschodzi około godziny 18:30 na początku tygodnia, a tydzień później już o 15:30. Kometa góruje około północy na wysokości ponad 40° nad horyzontem.

Znacznym ułatwieniem do odnalezienia komety będzie fakt, że w nocy z 23 na 24 lutego przejdzie ona nieco ponad 2° od Saturna, zaś 4 dni później (27 lutego) zaledwie 40′ od Regulusa – najjaśniejszej gwiazdy Lwa.

Planeta z pierścieniami (które w tym roku są słabo widoczne, ze względu na ustawienie krawędzią w naszym kierunku; umożliwiają za to obserwację słabych księżyców planety) również wschodzi coraz wcześniej (już około 18:00) i przebywa na niebie do samego rana, świecąc z jasnością około 0,6 magnitudo. 28 lutego Księżyc Saturna Tytan będzie w maksymalnej elongacji zachodniej.

Dodatkową atrakcją nocy z 23 na 24 lutego będzie przejście 4 księżyców planety (oraz ich cieni) na tle tarczy Saturna. Niestety zjawisko bedzie trwać od około 11 do 18 naszego czasu i skończy się na 15 minut przed wschodem Saturna w naszym kraju. Żeby je zobaczyć najlepiej udać się w rejon zachodniego Pacyfiku lub wschodniej Azji. Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć na stronie http://science.nasa.gov/headlines/y2009/19feb_quadrupletransit.htm.

Druga planeta od Słońca pod koniec lutego przebywa w gwiazdozbiorze Ryb. W środku tygodnia dołączy do niej Księżyc, który również będzie bardzo dobrze widoczny na wieczornym niebie.     Zielonym kolorem zaznaczona jest ekliptyka.     Rysunek wykonano na podstawie programu Starry Night (http://www.starrynighteducation.com).

Nad zachodnim widnokręgiem w dalszym ciągu można obserwować Wenus, której jasność nie zmieni się zbytnio, wzrośnie zaś jej średnica kątowa (do 46″) a faza zmniejszy się do 18%. Przez lornetki widoczna jest tarcza planety w fazie wyraźnie cienkiego już sierpa.

W środku tygodnia do Wenus dołączy Księżyc, widoczny bardzo dobrze wieczorem ze względu na korzystne usytuowanie ekliptyki (pokazanej na ilustracji zieloną linią). Dzięki temu naturalny satelita Ziemi będzie widoczny już półtora dnia po nowiu i łatwo dostrzegalne będzie światło popielate, czyli część Księżyca nieoświetlona przez Słońce, ale oświetlona przez Ziemię.

Rysunek pokazuje symulację odkrycia gwiazdy λ Ryb przez Księżyc, które będzie miało miejsce wieczorem 26 lutego.     Rysunek wykonano na podstawie programu Starry Night (http://www.starrynighteducation.com).

26 lutego o zmierzchu dojdzie do zakrycia dość jasnej gwiazdy λ Ryb – o jasności 4,5 magnitudo – przez Księżyc. Samo zakrycie nie będzie widoczne, gdyż zjawisko zacznie się około 17:20, czyli tuż po zachodzie Słońca. Natomiast odkrycie powinno już być widoczne przez lornetki, ponieważ będzie miało miejsce godzinę później (około 18:20), ale niebo nie będzie jeszcze do końca ciemne.

Rysunek pokazuje symulację zjawiska dla Łodzi.