Kepler odnalazł dwie planety krążące dookoła gwiazdy, która przeszła już przez fazę czerwonego olbrzyma. Odkrycie daje nam wgląd w to, co może się stać w przyszłości z naszym Układem Słonecznym.

Astronomowie badali pulsacje macierzystej gwiazdy planet (oznaczanej jako KIC 05807616), która niedawno przeszła przez fazę czerwonego olbrzyma. Zaobserwowano dwa niewielkie zaburzenia powtarzające się z okresem 5,76 i 8,23 godziny.

Badacze przeanalizowali najszybsze i najwolniejsze możliwe tempa pulsacji gwiazdy. Na tej podstawie wywnioskowali, że zaburzenia nie mogą pochodzić bezpośrednio od gwiazdy. Astronomowie uważają, że źródłem tych niewielkich zmian blasku jest światło odbite od planet.

KOI 55.01 i KOI 55.02 są jednymi z najmniejszych planet, jakie do tej pory odkryto – mają 76% i 87% rozmiaru Ziemi. Okrążają gwiazdę po bardzo ciasnych orbitach, o promieniu zaledwie 0,6% i 0,76% odległości od Ziemi do Słońca. Oznacza to, że planety osiągają bardzo wysokie temperatury – nawet do 9 000°C.

Gdyby planety od początku miały tak ciasne orbity, nie przetrwałyby ekspansji gwiazdy. Jak w takim razie znalazły się tam, gdzie są teraz?

Wg jednej z teorii planety powstały w znacznej odległości od gwiazdy, a gdy przeszła ona w stadium czerwonego olbrzyma, zostały wciągnięte w jej rozdymającą się powłokę. Atmosfera gwiazdy wessała zewnętrzne, ciekłe i gazowe warstwy planet, pozostawiając jedynie nagie, żelazno-skaliste jądro. Jednocześnie planety przyspieszały ekspansję czerwonego olbrzyma.

Badacze twierdzą, że planety te wcale nie muszą być gorącymi Jowiszami. Gdyby chodziło o tylko jedno ciało niebieskie, musiałoby być ono zapewne bardzo masywne, by wpłynąć na ewolucję gwiazdy. W przypadku KIC 05807616 mamy jednak do czynienia z co najmniej dwiema planetami, które oddziałują razem.

Inna, mniej prawdopodobna teoria mówi, że planety powstały ze szczątków gwiazdy. Podkarzeł KIC 05807616 przeszedł jednak przez stadium czerwonego olbrzyma zaledwie 18,4 mln lat temu – to bardzo krótki czas, jeśli chodzi o formowanie się układów planetarnych. Poza tym nie zaobserwowano wokół gwiazdy dysku, z którego mogłyby się uformować planety.

Naukowcy mają nadzieję, że dalsze obserwacje pozwolą wyznaczyć inne parametry planet, takie jak masa czy gęstość. Badania mogą dać nam także obraz tego, co być może stanie się z Układem Słonecznym, gdy Słońce przejdzie w stadium czerwonego olbrzyma, prawdopodobnie pochłaniając wszystko aż do Marsa.

Małgorzata Kaczmarczyk