Koniec pierwszej dekady maja będzie bardzo jasny, ponieważ noc rozświetli Księżyc tuż po pełni, przechodzący przez najbardziej na południe wysuniętą część swojej orbity, gdzie aktualnie nie ma planet Układu Słonecznego. Obecnie można obserwować tylko trzy z nich: Wenus, Marsa oraz Saturna, wszystkie wieczorem.

Na samym początku trwającego tygodnia Księżyc znajdował się na granicy konstelacji Wagi i Skorpiona, blisko charakterystycznego łuku gwiazd drugiej z wymienionych konstelacji. O godzinie podanej na mapce jego faza wynosiła 99%, a świecił on około 15° nad południowym widnokręgiem. Od Dshubby naturalnego satelitę Ziemi dzieliło ponad 3°, natomiast od gwiazdy Graffias – prawie 5.

Dobę później faza Księżyca spadła do 95% i przeszedł on do gwiazdozbioru Wężownika. Jednak najjaśniejszą gwiazdą w pobliżu Księżyca była Antares, czyli najjaśniejsza gwiazda sąsiedniej konstelacji Skorpiona, odległa od Srebrnego Globu o 6,5 stopnia.

Kolejne ciekawe spotkanie Księżyca z gwiazdami nastąpi w czwartek 10 maja. Do tego czasu Księżyc dotrze do konstelacji Strzelca, a jego faza zmniejszy się do 79%. 6° na południe od Księżyca znajdować się będzie najjaśniejsza gwiazda Strzelca – Nunki – w odległości 6°.

Koniec tygodnia zastanie Srebrny Glob w gwiazdozbiorach Koziorożca oraz Wodnika. Już w piątek 11 maja Księżyc dotrze w pobliże gwiazd Algiedi (α Cap) oraz Dabih (β Cap), choć będzie jeszcze wtedy przebywał na tle konstelacji Strzelca. O godzinie podanej na mapce faza Księżyca będzie wynosić 70%, zaś od pierwszej z wymienionych gwiazd będzie oddalony o prawie 7°.

Dobę później naturalny satelita Ziemi przejdzie w głąb gwiazdozbioru Koziorożca, zmniejszając równocześnie fazę do 59%. Od α i β Cap będzie oddalony odpowiednio o 8 oraz 7 stopni. Natomiast w niedzielę 13 maja Księżyc przejdzie przez III kwadrę i nad ranem przejdzie w odległości 2° od gwiazdy Sadalsuud, oznaczonej w gwiazdozbiorze Wodnika literą β.

Animacja pokazuje położenie Wenus w drugim tygodniu maja 2012 roku.

Animację wykonano w GIMPie (http://www.gimp.org) na podstawie obrazków z programu Starry Night (http://www.starrynighteducation.com).

Na wieczornym niebie wciąż dominuje Wenus, która jednak coraz bardziej zbliża się do Słońca i jest dostępna obserwacjom coraz krócej. W niedzielę 13 maja Wenus będzie zachodziła 20 minut wcześniej niż w poniedziałek 7 maja. Przez cały tydzień planeta będzie się trzymać gwiazdy El Nath, drugiej co do jasności w konstelacji Byka: 7 maja odległość oba ciała niebiańskie były odległe od siebie o 52', natomiast w niedzielę 13 maja – 101', czyli prawie 2 razy dalej.

Przez cały czas Wenus będzie świecić bardzo jasno, blaskiem około -4,5 magnitudo, będąc możliwą do dostrzeżenia gołym okiem nawet w środku dnia! Najlepiej zapamiętać, jak daleko od Słońca jest planeta obserwowana zaraz po zmierzchu i nazajutrz próbować ją odnaleźć na jasnym tle nieba. Do niedzieli tarcza planety urośnie do 46″, natomiast faza spadnie do 15%. Dzięki temu już w niedużej lornetce można dostrzec cienki sierp planety.

Mapka pokazuje położenie Marsa w drugim tygodniu maja 2012 roku.

Po zachodzie Słońca, wysoko nad południowo-zachodnim horyzontem świeci Mars. Czerwona Planeta zdążyła się już rozpędzić w swoim ruchu po niebie i w ciągu tygodnia jej odległość od Regulusa zwiększy się z 7 do 8,5 stopnia. Jednocześnie blask planety zmniejszy się do 0,2 wielkości gwiazdowej, jego tarcza będzie miała wielkość 9 sekund kątowych, zaś faza będzie wynosić 90%.

Mapka pokazuje położenie Saturna w drugim tygodniu maja 2012 roku.

Ostatnią z widocznych wieczorem planet jest Saturn, który dwie godziny po zmierzchu góruje ponad 30° nad południowym widnokręgiem. Planeta wciąż jeszcze porusza się ruchem wstecznym i w tym tygodniu będzie się znajdowała mniej niż 5° nad Spiką. Saturn świeci obecnie blaskiem +0,4 wielkości gwiazdowej, a jego tarcza ma średnicę 19″. Maksymalna elongacja Tytana (zachodnia) wypada w tym tygodniu we wtorek 8 maja.