Naukowcy znaleźli pulsar z dwoma białymi karłami, mieszczący się w przestrzeni mniejszej niż obszar zakreślany przez orbitę Ziemi. Niezwykle bliskie orbity umożliwiają wykonanie precyzyjnych pomiarów grawitacji i mogą rozwiązać problemy z teorią Einsteina. Wyniki badań możemy znaleźć w czasopiśmie Nature, a oficjalnie zostały przedstawione na 223. spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego, w dniach 5-9 stycznia br. w Waszyngtonie.

Ten potrójny system to naturalne laboratorium kosmiczne, dużo lepsze od jakiegokolwiek, którym dysponowaliśmy do tej pory. Uczy, jak dokładnie działają układy potrójne oraz pozwala wykryć ewentualne problemy związane z ogólną teorią względności, które fizycy spodziewają się zaobserwować w warunkach ekstremalnych” – powiedział prof. Scott Ransom z Amerykańskiego Narodowego Obserwatorium Radioastronomicznego (US National Radio Astronomy Observatory, NRAO) w Charlottesville, w stanie Wirginia. „To system, który fascynuje pod wieloma względami, także dlatego, że historia jego powstania musiała być naprawdę szalona. Czeka nas dużo pracy, aby w pełni go zrozumieć„.

Pulsary emitują wiązki fal radiowych, podobnie jak latarnia morska wysyła sygnały świetlne, które szybko zamiatają przestrzeń wraz z obrotem gwiazd wokół ich osi. Formują się one, kiedy po wybuchu supernowej wypalona gwiazda zapada się do gęstej kuli neutronów o bardzo silnym polu magnetycznym. Korzystając z teleskopu Green Bank, astronomowie odkryli pulsara odległego o 4200 lat świetlnych od Ziemi, wirującego blisko 366 razy na sekundę! Tak szybko rotujące ciała to tak zwane pulsary milisekundowe. Są one wykorzystywane przez astronomów jako precyzyjne narzędzia do badania efektów grawitacyjnych i innych zjawisk.

Dalsze obserwacje pokazały, że pulsar krąży wokół pobliskiego białego karła, a oba orbitują wokół innego, dalszego białego karła. Układy potrójne są bacznie studiowane, ponieważ pozwalają zbadać konkurujące ze sobą teorie grawitacji. Jednak do niedawna jedynym znanym systemem potrójnym, który mieści w sobie pulsara milisekundowego, był układ z planetą będącą zewnętrznym towarzyszem, przez co oddziaływania grawitacyjne między ciałami były słabe.

To pierwszy pulsar milisekundowy znaleziony w takim układzie. Szybko przekonaliśmy się że daje on ogromną szansę badania skutków i charakteru grawitacji” – powiedział prof. Ransom. „Wzajemne, grawitacyjne oddziaływania między elementami tego systemu są niewiarygodnie czyste i silne„.

Przez precyzyjny pomiar czasu nadejścia impulsów naukowcy byli zdolni obliczyć geometrię układu oraz masy poszczególnych gwiazd. Wewnętrzny biały karzeł – towarzysz pulsara – ma okres orbitalny mniejszy niż dwa dni, podczas gdy okres zewnętrznego karła wynosi niespełna rok.

Green Bank – największy na świecie w pełni sterowalny radioteleskop o średnicy 100 m.

Układ daje naukowcom również świetną okazję do szukania naruszeń zasady równoważności opisanej przez Einsteina, która mówi, że skutek, jaki wywołuje grawitacja na ciało, nie zależy od natury czy struktury wewnętrznej tego ciała. Znakomicie zostało to zilustrowane poprzez słynne upuszczenie przez Galileusza dwóch ciał o różnych ciężarach z Krzywej Wieży w Pizie oraz gdy Dave Scott, dowódca misji Apollo 15, upuścił młotek i sokole piórko stojąc na Księżycu w 1971 roku. Zamiast powoli dryfować w stronę podłoża, piórko spadało tak szybko jak młotek. Bez oporu powietrza spowalniającego piórko oba obiekty uderzyły w pył księżycowy w tym samym momencie.

Chociaż ogólna teoria względności Einsteina jak dotąd była potwierdzana przez każdy eksperyment, nie jest zgodna z teorią kwantową” – powiedział prof. Ransom. „Z tego powodu fizycy spodziewają się, że teoria względności załamie się w ekstremalnych warunkach„.

Wysoce precyzyjne pomiary czasu rozbłysków pulsara – specyficznej latarni morskiej – pozwolą astronomom wychwycić odchylenia w zasadzie równoważności o kilka rzędów wielkości większe niż kiedykolwiek wcześniej. Znalezienie odchylenia oznaczałoby upadek ogólnej teorii względności oraz zwróciłoby nas ku nowej, prawdziwej teorii grawitacji” – powiedziała astronom prof. Ingrid Stairs z kanadyjskiego Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej w Vancouver.

Katarzyna Więcek