Niedawno nakładem wydawnictwa Arkady ukazał się „Miesięczny przewodnik po niebie” autorstwa Iana Ridpatha oraz Wila Tiriona. Przewodnik jest skierowany do początkujących obserwatorów i zawiera mapy nieba na kolejne miesiące, opisy ciekawych obiektów oraz informacje o położeniach planet i zaćmieniach od 2014 do 2019 roku, a także cenne wskazówki dotyczące obserwacji.

Aktualne wydanie jest już dziewiątym wydaniem tego przewodnika. Autorem tekstów jest Ian Ridpath – angielski popularyzator astronomii, natomiast mapy zostały stworzone przez Wila Tiriona – znanego holenderskiego uranografa.

Pierwszych kilka stron książki poświęcono na przedstawienie rodzajów obiektów i zjawisk widocznych na nocnym niebie, a także ich nazewnictwa. Dalej amator astronomii znajdzie wskazówki dotyczące orientacji na niebie oraz obserwacji planet i Księżyca. Nie zabrakło również map naszego naturalnego satelity z zaznaczonymi strukturami powierzchni.

Główna część przewodnika to 12 rozdziałów poświęconych kolejnym miesiącom roku. W każdym rozdziale czytelnik znajdzie mapę nieba widocznego w danym miesiącu oraz informacje o widoczności planet i zaćmieniach do 2019 roku. Szczegółowo (i zrozumiale) opisane są najbardziej charakterystyczne konstelacje, gwiazdy i obiekty mgławicowe. Większość opisanych obiektów jest widoczna gołym okiem lub przez lornetkę.

Przewodnik można kupić w księgarniach w całej Polsce oraz w księgarniach internetowych.

Anna Kapuścińska