Nad ranem warto zapolować na kometę Jacquesa. Jest widoczna w dolnej części konstelacji Woźnicy a warunki obserwacji coraz bardziej się poprawiają. Powinna mieć jasność około 6 magnitudo i być może uda się ją dostrzec przez lornetkę.

Kometa C/2014 E2 (Jacques) została odkryta kilka miesięcy temu w obserwatorium SONEAR (Southern Observatory for Near Earth Asteroids Research) należącym do Cristóvăo Jacquesa, znajdującym się w Brazylii, w okolicach dwudziestego równoleżnika południowej szerokości geograficznej. Zastosowano teleskop o średnicy zwierciadła 457 mm czyli 18 cali. Przez peryhelium przeszła 2 lipca w odległości 0,66 jednostki astronomicznej od Słońca (dla porównania Merkury krąży między 0,30 a 0,46 j.a., Wenus natomiast w odległości około 0,7 j.a. od Słońca).

Kometa Jacquesa aktualnie na niebie przemieszcza się od Bety Byka w kierunku gwiazdy Iota Woźnicy. Ilustracja przedstawia położenie komety 20 lipca o godzinie 3:00. Diagram sporządziłem w bezpłatnym programie HNSky, dane na temat wysokości oraz momentu wschodu i zachodu są tu podane dla współrzędnych geograficznych Warszawy, gdzie Słońce wschodzi teraz około godziny 4:40. Tak więc na półtorej godziny przed wschodem Słońca kometa osiąga wysokość 10 stopni ale jej widoczność znacznie się poprawi kiedy przemieści się bardziej na północ, może natomiast spaść jej aktywność, chociaż z drugiej strony będzie to częściowo równoważone przez coraz mniejszą odległość od Ziemi. Kometa najbliżej naszej planety znajdzie się 29 sierpnia, w odległości 0.56 j.a. Na naszym niebie 7 sierpnia będzie już niedaleko Capelli, 20 sierpnia niedaleko podwójnej gromady h i Chi Persei a 4 września znajdzie się nieopodal Deneba i mgławicy Ameryka Północna.

Michał Baranowski