Ogólna teoria względności Alberta Einsteina świętuje dziś swoje 100-lecie. Ta rewolucyjna hipoteza przetrwała próbę czasu, pomimo licznych prób znalezienia jej wad.

„Einstein zmienił nasz sposób myślenia o najbardziej podstawowych pojęciach, którymi są przestrzeń i czas. Otworzyło to nam oczy na wszechświat, i najciekawsze w nim elementy, czyli czarne dziury”, powiedział David Kaiser, profesor historii nauki, technologii i społeczeństwa w Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Albert Einstein, słynny fizyk teoretyczny niemieckiego pochodzenia, który spędził ostatnie lata swojego życia na Uniwersytecie Princeton w Stanach Zjednoczonych, przedstawił swoją teorię 25 listopada 1915 roku przed Pruską Akademią Nauk. Dokument został opublikowany w marcu 1916 roku w czasopiśmie „Annalen der Physik”.

Ogólna teoria względności jest jedną z najbardziej rewolucyjnych w historii. Rozszerzyła prawo powszechnego ciążenia przedstawione w 1687 roku przez Sir Isaaca Newtona.

Aktualnie otaczają nas przedmioty i rozwiązania, które nie istniałyby, gdyby nie prace Einsteina. Należą do nich: fotokomórka, panele fotowoltaiczne, noktowizory, kamery cyfrowe, aparaty fotograficzne, mikroprocesory, nawigatory GPS czy lasery.

Swoimi równaniami pola grawitacyjnego Einstein położył podwaliny pod studia nad naturą wszechświata, stając się w ten sposób prekursorem nowoczesnej kosmologii.