AstroNEWS

Kategorii: 295

Ostatni wpis:
2014-09-08 15:28:13+02

Newslista

Zostań naszym Czytelnikiem na Facebooku i Twitterze!

Jeśli życzysz sobie otrzymywać codzienny skrót aktualności pocztą elektroniczną, wpisz swój adres

format HTML
 format TXT

Twój adres nie będzie rozpowszechniany, ani wykorzystywany w innych celach.
Szczegóły usługi

Newsy
* *
Poniedziałek, 8 września 2014   (Zjawiska)
Niebo w drugim tygodniu września 2014 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca i Urana w drugim tygodniu września 2014 r.  We wtorek 9 września Księżyc przejdzie przez pełnię, zatem początek tygodnia będzie silnie zaświetlony jego blaskiem. W środku tygodnia Księżyc w bliskiej odległości minie Urana i zakryje dość jasną gwiazdę ο Psc, a następnie powędruje w kierunku gwiazdozbioru Byka. Wieczorem słabo widoczne są planety Mars i Saturn, natomiast nad ranem dość wysoko jest już Jowisz, zaś Wenus szybko zbliża się do widnokręgu i w praktyce przestaje być widoczna. Przez całą noc można obserwować Kometę Jacquesa, ale w tym tygodniu będzie ona trudna do dostrzeżenia ze względu na przeszkadzający Księżyc. >>

2014-09-08 15:35:07+02 - Ariel Majcher

(1360/208.50)

* *
Zjawiska obserwacyjne | Bliskie loty kosmiczne | Badania Układu Słonecznego | Ten dalszy Wszechświat | Wydarzenia, imprezy, nowości

* *
Poniedziałek, 1 września 2014   (Zjawiska)
Niebo w pierwszym tygodniu września 2014 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca, Marsa i Saturna w pierwszym tygodniu września 2014 r.  Zaczął się wrzesień, a wraz z nim na wakacjach są już tylko studenci uczelni wyższych. Od przesilenia letniego minęło już ponad 2 miesiące i dzień się szybko skraca, jest już ponad 3 godziny krótszy niż w czerwcu i do końca miesiąca skróci się o kolejne prawie dwie godziny. W najbliższych dniach Księżyc minie I kwadrę i będzie dążył do pełni, oddalając się od coraz szerszej pary Mars - Saturn i zbliżając się do Neptuna. Dwie ostatnie planety Układu Słonecznego można obserwować prawie przez całą noc, ale w drugiej części tygodnia w ich dostrzeżeniu będzie przeszkadzał coraz większy blask Srebrnego Globu. Nad ranem coraz lepiej widoczny jest Jowisz, a coraz słabiej - Wenus, którą wkrótce pożegnamy na prawie 3 miesiące. >>

2014-09-01 16:39:32+02 - Ariel Majcher

(1856/137.76)

* *
Wtorek, 26 sierpnia 2014   (Zjawiska)
Niebo w ostatnim tygodniu sierpnia 2014 roku
Przeszłość

Położenie Marsa, Saturna i Księżyca w ostatnim tygodniu sierpnia 2014 r.  Wakacje zbliżają się do końca, a wraz z nimi praktycznie kończy się widoczność Marsa i Saturna z dalekich północnych szerokości geograficznych. Obie planety, mimo sporej odległości kątowej od Słońca w Polsce we wrześniu będą zachodziły niewiele po nim i będą widoczne słabo. Na pożegnanie planet wieczornych pod koniec tygodnia w bliskiej odległości minie je Księżyc w fazie przed I kwadrą. Przez większą część nocy można obserwować dwie ostatnie planety Układu Słonecznego, czyli Urana z Neptunem oraz wędrującą kilkadziesiąt stopni nad nimi kometę Jacquesa (C/2014 E2). Nad ranem dalej pogarsza się widoczność planety Wenus i jednocześnie polepsza widoczność planety Jowisz. Można już próbować obserwować krążące wokół Jowisza księżyce galileuszowe. >>

2014-08-26 14:45:09+02 - Ariel Majcher

(1337/66.67)

* *
Sobota, 23 sierpnia 2014   (Zjawiska)
Wytęż wzrok! Zobacz Marsa i Saturna!
Przeszłość

Mars i Saturn, 25 sierpnia 2014, 20:30  Na wieczornym niebie, krótko po zachodzie Słońca świecą Mars i Saturn. 25 sierpnia znajdą się około 3 stopni od siebie. Kilka dni później obok nich przemknie Księżyc. >>

*więcej: Zakrycia i złączenia w 2014 roku

2014-08-20 16:35:52+02 - Michał Matraszek

(846/36.52)

* *
Piątek, 22 sierpnia 2014   (Zjawiska)
Czwarta wyprawa Sheliosa na zorze polarne
Przeszłość

Zorza polarna nad południową Grenlandią w 2012 r.  Podobnie, jak rok i dwa lata temu naukowcy z projektu Shelios wybierają się na obserwacje zorzy polarnej. Wyprawa jest planowana w dniach 23-28 sierpnia i tym razem będzie podzielona na 2 etapy: od 23 do 25 sierpnia obserwacje będą prowadzone z południowej Grenlandii, zaś od 26 do 28 sierpnia z południowej Islandii. W ich trakcie planowane są transmisje internetowe zorzy polarnej na żywo. >>

*więcej: Zorza polarna

2014-08-22 15:12:09+02 - Ariel Majcher

Źródło: Projekt GLORIA

(595/25.27)

* *
Poniedziałek, 18 sierpnia 2014   (Zjawiska)
Niebo w trzecim tygodniu sierpnia 2014 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca oraz Wenus i Jowisza w trzecim tygodniu sierpnia 2014 r.  Kilkanaście najbliższych nocy również będzie atrakcyjne głównie dla tych, którzy nie śpią krótko przed wschodem Słońca: o tej porze doby można obserwować dwie najjaśniejsze planety Układu Słonecznego, czyli Wenus z Jowiszem, a pod koniec tygodnia dołączy do nich zbliżający się do nowiu Księżyc. Każdego kolejnego dnia tarcza Srebrnego Globu będzie miała fazę coraz węższego sierpa i będzie coraz mniej przeszkadzać w obserwacjach innych obiektów na nieboskłonie. Wieczorem słabo widoczne są planety Mars i Saturn, natomiast przez większą część nocy można obserwować dwie ostatnie planety krążące wokół Słońca, czyli Urana z Neptunem. Druga z planet za 10 dni znajdzie się w opozycji do Słońca, natomiast opozycja Urana przypada na początku października. >>

2014-08-26 02:51:55+02 - Ariel Majcher

(4311/156.75)

* *
Poniedziałek, 18 sierpnia 2014   (Zjawiska)
Jowisz bardzo blisko Wenus
Przeszłość

Jowisz, Wenus, Żywiec (II)  W poniedziałek (18 sierpnia) przed świtem warto popatrzeć ponad wschodni horyzont i zobaczyć tam dwie jasne planety świecące bardzo blisko siebie. >>

*więcej: Zakrycia i złączenia w 2014 roku

2014-08-18 12:07:51+02 - Michał Matraszek

(1216/43.96)

* *
Poniedziałek, 11 sierpnia 2014   (Zjawiska)
Niebo na początku drugiej dekady sierpnia 2014 roku
Przeszłość

Położenie Wenus i Jowisza na początku drugiej dekady sierpnia 2014 r.  W najbliższych kilkunastu dniach wszystko, co ciekawe na niebie będzie się działo na niebie porannym, gdzie coraz bliżej siebie są planety Wenus i Jowisz. Pod koniec tygodnia zbliżą się one do siebie na odległość niewiele większą niż 1°, a to jeszcze nie koniec. Nieco wcześniej, zanim zacznie jaśnieć zorza poranna, można obserwować słynne meteory z roju Perseidów. Niestety przeszkadzać będzie w tym jasny Księżyc, który właśnie jest w pełni, ale każdej kolejnej nocy jego blask będzie słabł, a pod koniec tygodnia będzie on wschodził tuż przed północą. Na niebie wieczornym wciąż można obserwować Marsa z Saturnem, jednak warunki obserwacji obu planet są już słabe i będą się wyraźnie pogarszać z każdym kolejnym tygodniem. >>

2014-08-11 14:13:50+02 - Ariel Majcher

(2231/64.53)

* *
Wtorek, 5 sierpnia 2014   (Zjawiska)
Niebo w końcu pierwszej dekady sierpnia 2014 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca, Marsa i Saturna w końcu pierwszego tygodnia sierpnia 2014 r.  Jak zawsze o tej porze roku promieniują meteory ze słynnego roju Perseidów, które swoje maksimum aktywności mają około 12 sierpnia. Jednak w tym roku obserwacje meteorów w tym czasie będą znacznie utrudnione przez bardzo jasny blask Księżyca. Srebrny Glob będzie co prawda daleko od radiantu Perseidów, ale w niedzielę 10 sierpnia przejdzie on przez pełnię, co oznacza, że słabsze meteory będą ginąć w jego blasku. W zeszłym tygodniu Księżyc minął Spikę i Marsa, zaś na początku tego tygodnia minie Saturna. Nad ranem wciąż dobrze widoczna jest Wenus, ale jej warunku widoczności zaczną się dość szybko pogarszać. Pod koniec tygodnia, po prawie dwumiesięcznej przerwie, na porannym niebie zacznie być widoczny Jowisz. >>

2014-08-05 02:31:02+02 - Ariel Majcher

(2552/62.13)

* *
Poniedziałek, 28 lipca 2014   (Zjawiska)
Niebo na przełomie lipca i sierpnia 2014 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca oraz Marsa i Saturna na przełomie lipca i sierpnia 2014 r,  Lipiec powoli się kończy, a wraz z początkiem sierpnia na teren całej Polski powracają noce astronomiczne i przez coraz większą część nocy panują całkowite ciemności. Na takim ciemnym niebie można już wypatrywać meteorów ze słynnego roju Perseidów. Wcześniej, na wieczornym niebie ponownie można obserwować Księżyc, który będzie zbliżał się do I kwadry i pod koniec tygodnia dogoni Planety Mars i Saturn. Natomiast niewiele przed świtem dość dobrze widoczna jest Wenus, a na początku tygodnia można jeszcze próbować zbliżającego się do Słońca Merkurego. >>

2014-07-28 18:31:46+02 - Ariel Majcher

(2046/42.27)

*

Przeglądaj starsze newsy | Wiesz o czymś o czym my nie?

Pół roku temu