AstroNEWS

Kategorii: 299

Ostatni wpis:
2016-05-23 19:34:14+02

Newslista

Zostań naszym Czytelnikiem na Facebooku i Twitterze!

Jeśli życzysz sobie otrzymywać codzienny skrót aktualności pocztą elektroniczną, wpisz swój adres

format HTML
 format TXT

Twój adres nie będzie rozpowszechniany, ani wykorzystywany w innych celach.
Szczegóły usługi

Newsy
* *
Poniedziałek, 23 maja 2016   (Zjawiska)
Niebo w czwartym tygodniu maja 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca i Saturna w czwartym tygodniu maja 2016 r.  Rozpoczął się już trzeci miesiąc kalendarzowej wiosny, a to oznacza, że jeszcze tylko przez niecałe 30 dni dzień będzie się wydłużał. W dniu przesilenia letniego (w tym roku 21 czerwca, tuż po północy naszego czasu) dzień będzie najdłuższy, a potem zacznie się skracać. Wraz z wysokim położeniem Słońca na niebie około południa od trzeciej dekady maja do początku sierpnia trwa w Polsce sezon na łuki okołohoryzontalne. Na nocnym niebie wieczorem na zachodzie świeci zniżający się do widnokręgu Jowisz, zaś na południowym wschodzie - będące blisko opozycji planety Mars i Saturn oraz oddalający się od pełni Księżyc, które dopiero wschodzą. W drugiej połowie nocy można obserwować także nadal jasną mirydę R Andromedae. >>

2016-05-23 04:04:32+02 - Ariel Majcher

(753/527.94)

* *
Zjawiska obserwacyjne | Bliskie loty kosmiczne | Badania Układu Słonecznego | Ten dalszy Wszechświat | Wydarzenia, imprezy, nowości

* *
Poniedziałek, 16 maja 2016   (Zjawiska)
Niebo w trzecim tygodniu maja 2016 roku
Przeszłość

Połozenie Księżyca, Marsa i Saturna w trzecim tygodniu maja 2016 r.  Pod koniec zeszłego tygodnia Księżyc minął Jowisza, natomiast w tym Srebrny Glob pokona całą drogę, dzielącą Jowisza od coraz szerszej pary planet Mars-Saturn (pierwsza z planet w weekend przejdzie przez opozycję względem Słońca), obie planety odwiedzając, czyniąc to także w weekend. Księżyc będzie przy tym zwiększał swoją fazę do pełni i w tej właśnie fazie minie parę planet, pokazując tym samym, że są one bardzo blisko opozycji. Na wieczornym niebie można wciąż obserwować Jowisza, choć warunki jego widoczności pogarszają się, natomiast wysoko na niebie porannym świeci miryda R Andromedae, której blask jest bliski maksimum. >>

2016-05-16 02:09:36+02 - Ariel Majcher

(2857/336.83)

* *
Poniedziałek, 9 maja 2016   (Zjawiska)
Niebo w drugim tygodniu maja 2016 roku
Przeszłość

Symulacja przejścia Merkurego na tle Słońca 9 maja 2016 r.  Kolejny tydzień maja zacznie się jednym z ciekawszych zjawisk astronomicznych, widocznych z Polski w tym roku: przejścia planety Merkury na tle Słońca, które będzie miało miejsce w poniedziałek 9 maja od 13:11 do 20:42 naszego czasu. Na wieczornym niebie coraz lepiej widoczny będzie Księżyc, którego faza będzie stopniowo rosła po nowiu, a w weekend dotrze on do planety Jowisz, ciągle jasnej, ale o zmierzchu będącej już po górowaniu. W drugiej części nocy widoczne są coraz jaśniejsze planety Mars i Saturn oraz gwiazda zmienna R Andromedae, natomiast nad ranem wciąż widoczne są meteory z roju η-Akwarydów >>

2016-05-09 10:21:21+02 - Ariel Majcher

(3533/228.18)

* *
Wtorek, 3 maja 2016   (Zjawiska)
Tranzyt Merkurego już 9 maja!
Przeszłość

Tranzyt Merkurego w 2006 roku  Już w poniedziałek, 9 maja, będziemy mogli podziwiać niewątpliwie najciekawsze zjawisko astronomiczne całego 2016 roku. Nie zdarza się to często, ale wkrótce będziemy mieli szansę dostrzec sylwetkę Merkurego jako najbardziej wewnętrznej planety przecinającej tarczę Słońca. Następny tranzyt Merkurego nie wystąpi do 2019 roku. >>

2016-05-02 14:02:49+02 - Julia Liszniańska

Źródło: Sky & Telescope

(2744/127.45)

* *
Poniedziałek, 2 maja 2016   (Zjawiska)
Niebo w pierwszym tygodniu maja 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca i radiantu eta-Akwarydów w pierwszym dniach maja 2016 r.  W piątek 6 maja wieczorem Księżyc przejdzie przez nów, ale na porannym niebie będzie go można dostrzec tylko na początku tygodnia. Tuż przed świtem można obserwować również meteory z corocznego roju η-Akwarydów, mające swoje maksimum aktywności zawsze w okolicach 6 maja oraz gwiazdę zmienną z klasy miryd R Andromedae, która właśnie jest w maksimum swojej jasności i może być widoczna nawet gołym okiem. Srebrny Glob pojawi się na niebie wieczornym już w sobotni wieczór, niecałą dobę po nowiu, niedaleko Plejad i Aldebarana, niestety już bez Merkurego. Jowisz szykuje się do zmiany kierunku swojego ruchu ze wstecznego na prosty i prawie nie przesuwa się względem gwiazd. Coraz bardziej słabnie także kometa 252P/LINEAR, stąd nie będę już o niej wspominał w tym miejscu. >>

2016-05-02 16:52:32+02 - Ariel Majcher

(2370/108.36)

* *
Poniedziałek, 25 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Niebo w ostatnim tygodniu kwietnia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca, planet Mars i Saturn oraz komety 252P/LINEAR w ostatnim tygodniu kwietnia 2016 r.  W ostatnich dniach kwietnia br. Księżyc przeniesie się na niebo poranne, gdzie najpierw minie parę planet Mars-Saturn, a następnie przejdzie przez ostatnią kwadrę i pod koniec tygodnia będzie już wschodził niewiele przed świtem. Dzięki temu można będzie ponownie obserwować wędrującą przez gwiazdozbiór Wężownika kometę 252P/LINEAR. Przez większą część nocy można obserwować planetę Jowisz, natomiast wieczorem można jeszcze obserwować planetę Merkury, jednak jest to już zdecydowanie trudniejsze, niż tydzień i dwa temu. >>

2016-04-25 22:28:58+02 - Ariel Majcher

(1461/51.01)

* *
Poniedziałek, 18 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Niebo w trzecim tygodniu kwietnia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca i Jowisza w trzecim tygodniu kwietnia 2016 r.  Właśnie mija pierwszy miesiąc wiosny i Słońce w drodze na północ przekroczyło 10 stopień deklinacji północnej, przebywając nad horyzontem już ponad 14 godzin. Księżyc w czwartek 21 kwietnia przejdzie przez pełnię, zatem przez cały tydzień nocnym obserwacjom będzie towarzyszył jego silny blask, a w tym czasie pokona on większość dystansu, dzielącego Jowisza od Marsa. Czerwona Planeta wciąż tworzy dość bliską parę z planetą Saturn, ale zmieniła już kierunek swojego ruchu na wsteczny i w kolejnych tygodniach układ ten będzie się stopniowo rozluźniał. Na wieczornym niebie ostatnie w zasadzie dni widoczności Merkurego, natomiast przez całą noc promieniują meteory z corocznego roju Lirydów, jednak pełnia Księżyca skutecznie pokrzyżuje plany chcącym je obserwować. >>

2016-04-18 03:20:36+02 - Ariel Majcher

(2635/72.31)

* *
Poniedziałek, 11 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Niebo na początku drugiej dekady kwietnia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Merkurego na początku drugiej dekady kwietnia 2016 r.  W nadchodzących dniach Księżyc będzie coraz bardziej dominował swoim blaskiem. W czwartek 14 kwietnia przejdzie on przez I kwadrę i podąży ku pełni. Na początku tygodnia Księżyc zakryje dwie gwiazdy 5. i 6. wielkości gwiazdowej: 111 i 117 Tauri, natomiast w niedzielę 17 kwietnia spotka się, choć już nie tak blisko, z Jowiszem. Ten tydzień będzie najlepszym okresem widoczności Merkurego na wieczornym niebie podczas tej elongacji. W drugiej części nocy Mars zatrzyma się na swojej pętli po niebie i w przyszłym tygodniu będzie się już poruszał ze wschodu na zachód, oddalając się od Saturna. Widoczna przez lornetki kometa 252P/LINEAR pnie się coraz bardziej na północ i w tym tygodniu przetnie linię, łączącą gwiazdy β i σ Wężownika. >>

2016-04-11 02:22:12+02 - Ariel Majcher

(1808/41.57)

* *
Środa, 6 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Dlaczego gwiazdy i planety mają różne rozmiary?
Przeszłość

Różnorodność wielkości ciał niebieskich  Ewolucja ciał niebieskich trwa bardzo długo. Z tego powodu nasza wiedza o nich wciąż jest niepełna. Jak formują się gwiazdy i planety? I dlaczego ich rozmiary są różne? Pewien profesor z Duke University chce rozwiązać tę zagadkę.

Artykuł napisał Tobiasz Wojnar. >>

2016-04-06 17:05:18+02 - Redakcja AstroNETu

Źródło: IFLScience

(1475/30.82)

* *
Wtorek, 5 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Niebo w końcu pierwszej dekady kwietnia 2016 roku
Przeszłość

Przebieg zakrycia Wenus przez Księżyc 6 kwietnia 2016 r.  Pierwszy tydzień w całości należący do kwietnia będzie obfitował w zjawiska astronomiczne. W czwartek 7 kwietnia tuż po południu Księżyc przejdzie przez nów. Jednak w pierwszej części tygodnia na porannym niebie trudno go będzie dostrzec z terenu Polski. Za to w środę 6 kwietnia przed południem zakryje on Wenus. W drugiej części tygodnia Księżyc przejdzie na niebo wieczorne i będzie widoczny znacznie lepiej. Poprawia się również widoczność Merkurego, którego w piątek 8 kwietnia czeka spotkanie ze Srebrnym Globem. Przez zdecydowaną większość nocy można obserwować Jowisza, zaś na niebie porannym niedaleko dobrze widocznych planet Mars i Saturn przemykać będzie kometa 252P/LINEAR. Obecnie wędruje ona przez gwiazdozbiór Wężownika i jest widoczna przez lornetki i teleskopy z małym powiększeniem. >>

2016-04-05 00:43:13+02 - Ariel Majcher

(4154/83.84)

*

Przeglądaj starsze newsy | Wiesz o czymś o czym my nie?

Pół roku temu