AstroNEWS

Kategorii: 299

Ostatni wpis:
2016-05-02 14:02:49+02

Newslista

Zostań naszym Czytelnikiem na Facebooku i Twitterze!

Jeśli życzysz sobie otrzymywać codzienny skrót aktualności pocztą elektroniczną, wpisz swój adres

format HTML
 format TXT

Twój adres nie będzie rozpowszechniany, ani wykorzystywany w innych celach.
Szczegóły usługi

Newsy
* *
Poniedziałek, 2 maja 2016   (Zjawiska)
Niebo w pierwszym tygodniu maja 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca i radiantu eta-Akwarydów w pierwszym dniach maja 2016 r.  W piątek 6 maja wieczorem Księżyc przejdzie przez nów, ale na porannym niebie będzie go można dostrzec tylko na początku tygodnia. Tuż przed świtem można obserwować również meteory z corocznego roju η-Akwarydów, mające swoje maksimum aktywności zawsze w okolicach 6 maja oraz gwiazdę zmienną z klasy miryd R Andromedae, która właśnie jest w maksimum swojej jasności i może być widoczna nawet gołym okiem. Srebrny Glob pojawi się na niebie wieczornym już w sobotni wieczór, niecałą dobę po nowiu, niedaleko Plejad i Aldebarana, niestety już bez Merkurego. Jowisz szykuje się do zmiany kierunku swojego ruchu ze wstecznego na prosty i prawie nie przesuwa się względem gwiazd. Coraz bardziej słabnie także kometa 252P/LINEAR, stąd nie będę już o niej wspominał w tym miejscu. >>

2016-05-02 03:34:05+02 - Ariel Majcher

(36/36.00)

* *
Zjawiska obserwacyjne | Bliskie loty kosmiczne | Badania Układu Słonecznego | Ten dalszy Wszechświat | Wydarzenia, imprezy, nowości

* *
Poniedziałek, 25 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Niebo w ostatnim tygodniu kwietnia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca, planet Mars i Saturn oraz komety 252P/LINEAR w ostatnim tygodniu kwietnia 2016 r.  W ostatnich dniach kwietnia br. Księżyc przeniesie się na niebo poranne, gdzie najpierw minie parę planet Mars-Saturn, a następnie przejdzie przez ostatnią kwadrę i pod koniec tygodnia będzie już wschodził niewiele przed świtem. Dzięki temu można będzie ponownie obserwować wędrującą przez gwiazdozbiór Wężownika kometę 252P/LINEAR. Przez większą część nocy można obserwować planetę Jowisz, natomiast wieczorem można jeszcze obserwować planetę Merkury, jednak jest to już zdecydowanie trudniejsze, niż tydzień i dwa temu. >>

2016-04-25 22:28:58+02 - Ariel Majcher

(1185/177.63)

* *
Poniedziałek, 18 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Niebo w trzecim tygodniu kwietnia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca i Jowisza w trzecim tygodniu kwietnia 2016 r.  Właśnie mija pierwszy miesiąc wiosny i Słońce w drodze na północ przekroczyło 10 stopień deklinacji północnej, przebywając nad horyzontem już ponad 14 godzin. Księżyc w czwartek 21 kwietnia przejdzie przez pełnię, zatem przez cały tydzień nocnym obserwacjom będzie towarzyszył jego silny blask, a w tym czasie pokona on większość dystansu, dzielącego Jowisza od Marsa. Czerwona Planeta wciąż tworzy dość bliską parę z planetą Saturn, ale zmieniła już kierunek swojego ruchu na wsteczny i w kolejnych tygodniach układ ten będzie się stopniowo rozluźniał. Na wieczornym niebie ostatnie w zasadzie dni widoczności Merkurego, natomiast przez całą noc promieniują meteory z corocznego roju Lirydów, jednak pełnia Księżyca skutecznie pokrzyżuje plany chcącym je obserwować. >>

2016-04-18 03:20:36+02 - Ariel Majcher

(2496/172.50)

* *
Poniedziałek, 11 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Niebo na początku drugiej dekady kwietnia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Merkurego na początku drugiej dekady kwietnia 2016 r.  W nadchodzących dniach Księżyc będzie coraz bardziej dominował swoim blaskiem. W czwartek 14 kwietnia przejdzie on przez I kwadrę i podąży ku pełni. Na początku tygodnia Księżyc zakryje dwie gwiazdy 5. i 6. wielkości gwiazdowej: 111 i 117 Tauri, natomiast w niedzielę 17 kwietnia spotka się, choć już nie tak blisko, z Jowiszem. Ten tydzień będzie najlepszym okresem widoczności Merkurego na wieczornym niebie podczas tej elongacji. W drugiej części nocy Mars zatrzyma się na swojej pętli po niebie i w przyszłym tygodniu będzie się już poruszał ze wschodu na zachód, oddalając się od Saturna. Widoczna przez lornetki kometa 252P/LINEAR pnie się coraz bardziej na północ i w tym tygodniu przetnie linię, łączącą gwiazdy β i σ Wężownika. >>

2016-04-11 02:22:12+02 - Ariel Majcher

(1722/80.00)

* *
Środa, 6 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Dlaczego gwiazdy i planety mają różne rozmiary?
Przeszłość

Różnorodność wielkości ciał niebieskich  Ewolucja ciał niebieskich trwa bardzo długo. Z tego powodu nasza wiedza o nich wciąż jest niepełna. Jak formują się gwiazdy i planety? I dlaczego ich rozmiary są różne? Pewien profesor z Duke University chce rozwiązać tę zagadkę.

Artykuł napisał Tobiasz Wojnar. >>

2016-04-06 17:05:18+02 - Redakcja AstroNETu

Źródło: IFLScience

(1428/55.15)

* *
Wtorek, 5 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Niebo w końcu pierwszej dekady kwietnia 2016 roku
Przeszłość

Przebieg zakrycia Wenus przez Księżyc 6 kwietnia 2016 r.  Pierwszy tydzień w całości należący do kwietnia będzie obfitował w zjawiska astronomiczne. W czwartek 7 kwietnia tuż po południu Księżyc przejdzie przez nów. Jednak w pierwszej części tygodnia na porannym niebie trudno go będzie dostrzec z terenu Polski. Za to w środę 6 kwietnia przed południem zakryje on Wenus. W drugiej części tygodnia Księżyc przejdzie na niebo wieczorne i będzie widoczny znacznie lepiej. Poprawia się również widoczność Merkurego, którego w piątek 8 kwietnia czeka spotkanie ze Srebrnym Globem. Przez zdecydowaną większość nocy można obserwować Jowisza, zaś na niebie porannym niedaleko dobrze widocznych planet Mars i Saturn przemykać będzie kometa 252P/LINEAR. Obecnie wędruje ona przez gwiazdozbiór Wężownika i jest widoczna przez lornetki i teleskopy z małym powiększeniem. >>

2016-04-05 00:43:13+02 - Ariel Majcher

(4025/145.95)

* *
Poniedziałek, 4 kwietnia 2016   (Zjawiska)
Dzienne zakrycie Wenus przez Księżyc!
Przeszłość

Dzienne zakrycie Wenus.  Już w środę 6 kwietnia czeka nas bliskie spotkanie najjaśniejszej spośród planet Układu Słonecznego. Rano będziemy mogli obserwować dzienne zakrycie Wenus przez Księżyc. To niezwykle rzadkie zjawisko wystąpi około godziny 9:45. >>

*więcej: Zjawiska astronomiczne

2016-04-04 20:08:28+02 - Julia Liszniańska

Źródło: Urania

(1264/45.53)

* *
Poniedziałek, 28 marca 2016   (Zjawiska)
Niebo na przełomie marca i kwietnia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca oraz planet Mars i Saturn na przełomie marca i kwietnia 2016 r.  Niepostrzeżenie kończy się trzeci i zaczyna czwarty miesiąc 2016 roku. Księżyc przeniósł się na niebo poranne, aby jeszcze przed końcem marca minąć najpierw planetę Mars, a potem planetę Saturn i przejść przez ostatnią kwadrę, podążając ku nowiu. Wraz z początkiem kwietnia na wieczornym niebie zacznie pojawiać się planeta Merkury, tym samym rozpocznie się trwający cały miesiąc najlepszy okres wieczornej widoczności tej planety w tym roku. Najdalej od Słońca - niecałe 20° - Merkury znajdzie się 18 kwietnia. Jowisz coraz bardziej oddala się od opozycji, co na razie objawia się głównie tym, że zwiększa się odstęp czasu między zachodem Jowisza a wschodem Słońca, przez co krócej można go obserwować. >>

2016-03-28 03:58:41+02 - Ariel Majcher

(2739/77.24)

* *
Poniedziałek, 21 marca 2016   (Zjawiska)
Niebo w czwartym tygodniu marca 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca i Jowisza w czwartym tygodniu marca 2016 r.  Niecałą dobę temu zaczęła się astronomiczna wiosna. Pierwszy jej tydzień będzie mocno rozświetlony przez znajdujący się blisko pełni Księżyc. Pełnia będzie w środę 23 marca, a tuż przed nią Srebrny Glob minie Jowisza. Następnie Księżyc podąży ku parze planet Mars - Saturn, którą dogoni tydzień po spotkaniu z Jowiszem. Poza Księżycem i trzema jasnymi planetami warto odnaleźć gwiazdę 69 Orionis,leżącą w północno-wschodniej części tej konstelacji, przy granicy z Bliźniętami. Jest to gwiazda, która na ciemnym niebie jest widoczna gołym okiem, ale we wtorek 22 marca zniknie ona na niecałą sekundę, przesłonięta przez planetoidę, co będzie można zaobserwować w północnej części naszego kraju. Jak co roku w ostatnią niedzielę marca zmienia się czas z zimowego na letni, zatem trzeba pamiętać tej nocy o przestawieniu zegarków z godziny 2 na 3. >>

2016-03-22 18:35:32+01 - Ariel Majcher

(2473/58.16)

* *
Niedziela, 20 marca 2016   (Zjawiska)
Kometa P/2016 BA14 wykona historyczny przelot w pobliżu Ziemi
Przeszłość

Kometa PanSTARRS (P/2016 BA14) bezpiecznie minie Ziemię 22 marca  Nie tylko jedna, ale aż dwie komety przelecą niespotykanie blisko Ziemi 21 i 22 marca! Oto informacje i wskazówki, jak je zobaczyć. >>

2016-03-20 20:20:02+01 - Zosia Kaczmarek

Źródło: Sky & Telescope

(3010/70.46)

*

Przeglądaj starsze newsy | Wiesz o czymś o czym my nie?

Pół roku temu