AstroNEWS

Kategorii: 298

Ostatni wpis:
2016-02-09 17:01:48+01

Newslista

Zostań naszym Czytelnikiem na Facebooku i Twitterze!

Jeśli życzysz sobie otrzymywać codzienny skrót aktualności pocztą elektroniczną, wpisz swój adres

format HTML
 format TXT

Twój adres nie będzie rozpowszechniany, ani wykorzystywany w innych celach.
Szczegóły usługi

Newsy
* *
Wtorek, 9 lutego 2016   (Zjawiska)
Niebo w drugim tygodniu lutego 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca i Urana w drugim tygodniu lutego 2016 r.  W poniedziałek 8 lutego Księżyc przeszedł przez nów i w najbliższych kilkunastu dniach będzie widoczny wieczorem, gdy będzie dążył do pełni, a w środku tego tygodnia w niezbyt dużej odległości minie planetę Uran. Całą noc w gwiazdozbiorze Żyrafy można obserwować kometę C/2013 US10 (Catalina), zaś niewiele krócej - zbliżającą się do opozycji planetę Jowisz. Na niebie porannym ostatnia szansa na odnalezienie Merkurego. Nieco lepiej widoczna jest Wenus, ale ta planeta również niedługo zginie w blasku zorzy porannej. Coraz lepsze za to są warunki obserwacyjne planet Mars i Saturn. >>

2016-02-09 17:07:43+01 - Ariel Majcher

(411/354.81)

* *
Zjawiska obserwacyjne | Bliskie loty kosmiczne | Badania Układu Słonecznego | Ten dalszy Wszechświat | Wydarzenia, imprezy, nowości

* *
Sobota, 6 lutego 2016   (Zjawiska)
Niespokojne protogwiazdy
Przeszłość

Zdjęcie pokazuje dyski wokół czterech protogwiazd.  Narodziny gwiazd są w pewnym sensie tajemnicą. Miejsce takich narodzin jest zasłonięte przez molekularne chmury, które uniemożliwiają szczegółowe obserwacje. Astronomowie uważają, że w środku tych chmur gaz zaczyna zapadać się pod własną grawitacją, tworząc protogwiazdę, która jest stale zasilana przez rotujący gazowy dysk.

Artykuł napisał Marcin Kastek. >>

2016-02-06 16:08:38+01 - Redakcja AstroNETu

Źródło: Sky & Telescope

(709/168.95)

* *
Poniedziałek, 1 lutego 2016   (Zjawiska)
Niebo w pierwszym tygodniu lutego 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca oraz planet Mars, Saturn, Wenus i Merkury w pierwszym tygodniu lutego 2016 r.  Początek lutego będzie atrakcyjny dla osób wstających przed wschodem Słońca, ponieważ cztery widoczne po wschodniej stronie nieba planety odwiedzi zdążający do nowiu Księżyc. Dodatkowo zmniejszać się będzie odległość między Wenus a Merkurym, jak również między Marsem a Saturnem. O tej samej porze, lecz po zachodniej stronie nieba, można obserwować planetę Jowisz, która jednak lepiej jest widoczna przed północą, gdy dopiero wspina się po nieboskłonie. Z wieczornego nieba praktycznie zniknęła już planeta Neptun, ale wciąż można obserwować Urana. Siódma planeta Układu Słonecznego będzie dobrze widoczna jeszcze przez kilka tygodni. Blisko Gwiazdy Polarnej wędruje słabnąca kometa C/2013 US10 (Catalina). Dzięki swojemu położeniu jest ona widoczna całą noc. >>

2016-02-01 15:42:37+01 - Ariel Majcher

(2089/226.65)

* *
Poniedziałek, 25 stycznia 2016   (Zjawiska)
Niebo w ostatnim tygodniu stycznia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca i Jowisza w ostatnim tygodniu stycznia 2016 r.  Koniec stycznia również będzie rozświetlony przez Księżyc, który powoli będzie dążył do ostatniej kwadry, a w środku tygodnia minie coraz jaśniejszego Jowisza. W drugiej części nocy można obserwować cztery kolejne planety Układu Słonecznego, czyli Marsa, Saturna, Wenus i Merkurego. Dwie ostatnie planety każdego kolejnego ranka będą wyraźnie bliżej siebie. Wieczorem, po drugiej stronie nieba widoczne są Neptun z Uranem, dopełniając komplet planet, krążących wokół Słońca. Natomiast przez całą noc można obserwować kometę C/2013 US10 (Catalina), która przechodzi właśnie niedaleko Gwiazdy Polarnej, jednak na jej dobre warunki widoczności trzeba poczekać jeszcze kilka dni, aż spadnie blask Srebrnego Globu. >>

2016-01-25 02:27:49+01 - Ariel Majcher

(2312/137.88)

* *
Poniedziałek, 18 stycznia 2016   (Zjawiska)
Niebo w trzecim tygodniu stycznia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca w trzecim tygodniu stycznia 2016 r.  W najbliższych dniach głównym aktorem na nocnym niebie będzie Księżyc, który minął I kwadrę i zbliża się do pełni, świecąc na niebie przez coraz większą część nocy. W tym czasie Srebrny Glob przebędzie większość drogi, dzielącej Urana od Jowisza, przechodząc na tle Hiad i zakrywając Aldebarana, lecz tym razem nie będzie można tego zjawiska obserwować z Polski. Na niebie wieczornym pogarszają się warunki widoczności planet Neptun i Uran, zaś na niebie porannym do Marsa, Wenus i Saturna dołączy Merkury. Przez całą noc można obserwować kometę C/2013 US10 (Catalina), a prawie równie długo - zbliżającego się do opozycji Jowisza. Czyli przez najbliższe kilka tygodni ponownie będzie można ujrzeć wszystkie planety Układu Słonecznego. >>

2016-01-18 20:09:30+01 - Ariel Majcher

(2736/117.55)

* *
Poniedziałek, 11 stycznia 2016   (Zjawiska)
Niebo na początku drugiej dekady stycznia 2016 roku
Przyszłość

Położenie planet Mars, Wenus i Saturn na początku drugiej dekady stycznia 2016 r.  Po efektownych spotkaniach z jasnymi planetami Księżyc przeniósł się na niebo wieczorne, na którym odwiedzi słabiej świecące planety Neptuna i Urana. Natomiast Mars z Wenus i Saturnem pozostaną widoczne rano, ale Wenus będzie szybko oddalała się od Saturna, a powoli zbliżał się do niego będzie Mars. Przez całą noc można obserwować kometę C/2013 US10 (Catalina), zaś Jowisz pojawia się na nieboskłonie już przed 21:30. >>

2016-01-11 12:35:12+01 - Ariel Majcher

(2455/80.84)

* *
Wtorek, 5 stycznia 2016   (Zjawiska)
Niebo w końcu pierwszej dekady stycznia 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca oraz planet Mars, Wenus i Saturn w końcu pierwszej dekady stycznia 2016 r.  Pierwszy tydzień w całości należący do 2016 roku będzie obfitował w wydarzenia astronomiczne szczególnie na niebie porannym, gdzie będzie można obserwować zbliżający się do nowiu Księżyc, który zaczął tydzień niedaleko Marsa, a przed weekendem minie jeszcze Wenus i Saturna. Obie planety w najbliższych dniach będą stanowiły ciasną parę. Przed północą widoczny jest Jowisz i kometa C/2013 US10 (Catalina). Tuż po zmierzchu w pierwszej części tygodnia można jeszcze próbować dostrzec Merkurego, lecz nie będzie to proste zadanie, zaś już po zapadnięciu ciemności przez lornetki i teleskopy da się dostrzec dwie ostatnie planety Układu Słonecznego, czyli Urana z Neptunem. >>

2016-01-05 02:20:38+01 - Ariel Majcher

(3407/92.65)

* *
Poniedziałek, 28 grudnia 2015   (Zjawiska)
Niebo na przełomie 2015 i 2016 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca, planet Jowisz i Mars oraz komety C/2013 US10 (Catalina)  na przełomie 2015 i 2016 r.  Koniec 2015 roku będzie dość mocno rozświetlony przez Księżyc w fazie między pełnią a ostatnią kwadrą, zaś na początku roku 2016 Srebrny Glob nie będzie już tak bardzo przeszkadzał w obserwacjach. Księżyc pożegna stary rok i powita nowy koniunkcją z planetami Jowisz i Mars. Znacznie później wschodzą dwie kolejne planety Układu Słonecznego: Wenus i Saturn, które Księżyc minie w przyszłym tygodniu. Coraz wyżej na nieboskłonie wspina się wędrująca niedaleko Arktura kometa C/2013 US10 (Catalina). Wieczorem, tuż po zmierzchu, można próbować dostrzec Merkurego, a po zapadnięciu ciemności - Neptuna z Uranem, zwłaszcza zanim na nieboskłonie pojawi się Księżyc. Przez całą noc promieniują meteory z roju Kwadrantydów, lecz maksimum ich aktywności przypada na początek przyszłego tygodnia. >>

2015-12-28 02:24:59+01 - Ariel Majcher

(4014/89.66)

* *
Poniedziałek, 21 grudnia 2015   (Zjawiska)
Niebo w czwartym tygodniu grudnia 2015 roku
Przeszłość

Położenie Księżyca w czwartym tygodniu grudnia 2015 r.  W ostatnich dniach grudnia i całego 2015 roku od wieczora do rana będzie można zaobserwować wszystkie planety Układu Słonecznego: Merkurego, Neptuna i Urana - po zmierzchu, pozostałe cztery - przed świtem, gdyż z zorzy wieczornej wyłoni się planeta Merkury, zaś z porannej - Saturn. Rano widoczna jest również kometa C/2014 US10 (Catalina). Jednak niebo zdominuje świecący praktycznie przez całą noc Księżyc, który w piątek 25 grudnia w południe naszego czasu przejdzie przez pełnię, a wcześniej, wieczorem 23 grudnia zakryje najjaśniejszą gwiazdę Byka - Aldebarana. We wtorek 22 grudnia, o godz. 5:48 naszego czasu, Słońce osiągnie najbardziej na południe wysunięty punkt ekliptyki, tym samym tego ranka zacznie się astronomiczna zima. >>

2015-12-27 21:37:19+01 - Ariel Majcher

(4735/91.50)

* *
Poniedziałek, 14 grudnia 2015   (Zjawiska)
Niebo w trzecim tygodniu grudnia 2015 roku
Przyszłość

Położenie radiantu roju meteorów Geminidów w połowie grudnia.  To już ostatni tydzień tegorocznej jesieni, w którym na wieczornym niebie coraz wyraźniej będzie dominował Księżyc, mijający dwie ostatnie planety Układu Słonecznego. Mimo wzrastającej fazy Srebrnego Globu w pierwszych dniach tego tygodnia dobrze jeszcze powinny być widoczne meteory z corocznego roju Geminidów, zwłaszcza, gdy już Księżyc zniknie z nieboskłonu. W drugiej części nocy dobrze widoczne są planety Jowisz, Mars i Saturn, a także pnąca się coraz wyżej kometa C/2013 US10 (Catalina). >>

2015-12-14 14:00:05+01 - Ariel Majcher

(3348/57.44)

*

Przeglądaj starsze newsy | Wiesz o czymś o czym my nie?

Pół roku temu