Chiny przygotowują się do kosmicznego lotu załogowego. W najbliższej przyszłości planują także wysłać w kosmos trzydzieści satelitów i kilka bezzałogowych statków kosmicznych – poinformował chiński dziennik „Młodzież Pekinu”, powołując się na źródła rządowe.

Chiny pragną dołączyć do grona światowych potęg zdolnych wysłać człowieka w kosmos. Władze chińskie nie sprecyzowały jednak do tej pory daty lotu załogowego. Podają jedynie, że będzie on miał miejsce „na początku XXI wieku”.

Lot załogowy ma być przygotowana przez serię bezzałogowych statków kosmicznych wystrzeliwanych w kosmos począwszy od 2001 r.

Chiny zaangażowane są w program badania przestrzeni kosmicznej od 30 lat i w tym czasie umieściły na orbicie 73 satelity. W ubiegłym roku wysłały w kosmos bezzałogowy statek Shenzhou („Boski Okręt”), który okrążył Ziemię 14 razy i jest zdolny wynieść człowieka na orbitę. Satelity, które zostaną wysłane w kosmos w najbliższej przyszłości, posłużą łączności, meteorologii, poszukiwaniu zasobów naturalnych na Ziemi i badaniom przestrzeni kosmicznej.

Chiny zapowiadają, iż w odległej przyszłości chcą doprowadzić do lądowania człowieka na Księżycu i założyć tam swoją bazę.