To co uważano za brzeg istniejącego dawniej na północnej półkuli Marsa morza może być efektem działalności wulkanów na tej planecie.

Ten sensacyjny wniosek ukazał się w „Nature” z 5 kwietnia tego roku. Jego autorami są dwaj uczeni z Uniwersytetu w Arizonie i Massachusetts Institute of Technology.

Odkrycie nie wyklucza sugestii, że na Marsie były kiedyś oceany. Jednak to co dotychczas uważano za brzeg takiego oceanu w rzeczywistości nim nie jest. Jak stwierdzili autorzy artykułu w „Nature” – wyniki ich badań otwierają nowe możliwości dla badania marsjańskiej tektoniki.

Nowe odkrycia można było poczynić po wykonaniu przez Mars Global Surveyora precyzyjnych pomiarów laserowych badanego obszaru. MGS zmierzył wysokość gruntu z dokładnością do około metra. Zmierzona została wysokość brzegów olbrzymiego płaskiego obszaru znajdującego się na północnej półkuli Marsa. Zaobserwowane szczegóły brzegów tego obszaru wskazują na to, że to nie woda była ich twórcą jak podejrzewano dotychczas. Ich pochodzenie dużo lepiej daje się wyjaśnić jeśli założy się dawną działalność wulkaniczna w tym rejonie planety.