Plany Stowarzyszenia Planetarnego (Planetary Society) na wystrzelenie kosmicznego żagla słonecznego pod koniec kwietnia będą musiały zostać przesunięte na bliżej nieokreślony termin z powodu awarii podczas testowania statku.

Suborbitalny lot testowy statku Cosmos 1 był planowany na 26 kwietnia, kiedy to miał być wystrzelony z rosyjskiej łodzi podwodnej Delta III na Morzu Barentsa (tu można zobaczyć rysunek z opisem lub samo powiększenie rysunku). Wypadek zdarzył się podczas testu naziemnego w Severmosku koło Murmańska w Rosji, gdzie odbywają się przygotowania do lotu. Pojazd trafił tam z Centrum Kosmicznego Babakina, które pracuje w tym projekcie dla Stowarzyszenia Planetarnego. Awaria zdarzyła się gdy zainicjowano pewne sekwencje operacji na statku w trakcie jego montowania.

Awarię przyjęto z rozczarowaniem, ale w końcu testy są przeprowadzane po to, aby uniknąć problemów podczas praktycznej części programu w przyszłości. W żaden sposób nie wykolei ona programu, spowoduje jedynie jego opóźnienie. Statek wróci do Centrum Babakina, gdzie przejdzie badania, naprawę, ponowny montaż i testy.

Lot suborbitalny obejmie rozłożenie dwóch żagli słonecznych w celu przetestowania tej procedury. Nadmuchiwana tarcza pozwoli na ponowne wejście do atmosfery pojemnika z filmami z kamer umieszczonych na pokładzie kosmicznego żaglowca.

Na grudzień 2001 roku planowano też próbny lot – tym razem orbitalny. Ma się wtedy rozłożyć wszystkie osiem płatów żagla, osiągając łączną powierzchnię 600 metrów kwadratowych.