Na początku przyszłego tygodnia ma się zakończyć eksperyment, pierwsza hodowla żywych komórek na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Równocześnie na pokładzie stacji przebiega wiele innych eksperymentów naukowych, które staraliśmy się pokrótce przedstawić.

Komandor Frank Culbertson pracuje nad 32 kulturami komórek z nerek, jajników i okrężnicy. W zeszłym tygodniu rozpoczął eksperyment inicjując proces wzrostu i umieszczając kolonie w inkubatorze Biotechnology Specimen Temperature Controller, który utrzymuje je w temperaturze 36 stopni Celsjusza.

W poniedziałek, 27 sierpnia, Culbertson zatrzymał proces wzrostu w 8 kulturach, które umieścił w Biotechnology Refrigerator gdzie zostaną przechowane, do czasu przesłania ich na Ziemię pod koniec tego roku. Pozostałym kulturom dostarczył pożywki przyspieszającej wzrost, skontrolował również przebieg procesu.

Obecnie prowadzone są cztery oddzielne badania w ramach Cellular Biotechnology Operations Support System (CBOSS). Naukowcy badają różne typy normalnych i zdegenerowanych komórek, żeby dowiedzieć się jaki jest wpływ niskiej grawitacji na komórki z tkanek znajdujących się w ludzkim ciele. Na Ziemi wiekszość komórek rośnie w płaskie twory, co nie pozwala na badanie jak współpracują ze sobą w ludzkim organiźmie.

Orbitalne badania dają naukowcom pierwszą możliwość wyhodowania kultur, które nigdy nie były pod wpływem ziemskiej grawitacji. Można będzie łatwo porównać próbki wyhodowane w kosmosie z hodowanymi na Ziemi, pod wpływem stałej grawitacji.

Również sama załoga ISS stała się w tym tygodniu przedmiotem nowego eksperymentu na ludziach: jak zapobiec formowaniu się kamieni nerkowych u astronautów. Wcześniej zebrane dane wskazują, że pobyt w kosmosie powoduje zmiany w ludzkim systemie wydalniczym, włączając w to nerki. Wystawienie na mikrograwitację zwiększa ryzyko rozwoju kamienicy nerkowej bezpośrednio po powrocie na Ziemię. Załoga testuje czy terapia cytrynianem potasu zminimalizuje ryzyko wystąpienia kamieni. Mają spisywać swoją dietę oraz będą zbierać próbki moczu.

Załoga ISS monitoruje wiele eksperymentów, kierowanych z Ziemi. Przykładem może być badanie fizyki koloidów (substancji takich jak mleko, farba, atrament), które może doprowadzic do wynalezienia nowych produktów koloidalnych. Eksperymentem kieruje Glenn Research Center przy NASA.

Grupa naukowców z Uniwersytetu Alabamy w Birmingham kieruje eksperymentem w którym hodowane są kryształy biologiczne. Po raz pierwszy naukowcy na Ziemi mogą kontrolować szykość krystalizacji próbek biolgicznych. Analiza tych kryształów pomoże zrozumieć wiele procesów biologicznych na Ziemi, których zastosowania sięgają od medycyny po rolnictwo.

Trwają badania charakteryzujące mikrograwitacyjne środowisko na ISS. Zostały zmierzone i udokumentowane wszystkie wibracje powodowane przez dokowanie i oddokowanie Progressa, cwiczenia załogi, podnoszenie orbity stacji i testy ekwipunku. Teraz inżynierowie ocenią ich wpływ na czułe eksperymenty.

Na stacji nadal tez działa i zbiera dane Bonner Ball Neutron Detector, badający poziom promieniowania na pokładzie stacji.