175 lat temu, 8 lutego 1828 roku, przyszedł na świat Jules Verne, jeden z najbardziej znanych pisarzy powieści przygodowo-naukowych. Jego książki przez wiele dziesięcioleci pobudzały umysły młodych ludzi stających się później uczonymi i inżynierami. Kolejno spełniały się wizje, które tworzył Verne.

Jules Gabriel Verne urodził się w Nates we Francji. Rozpoczął studiowanie prawa w Paryżu. Porzucił jednak naukę i zajął się pisaniem sztuk teatralnych. Później rozpoczął również tworzenie powieści. Pierwszą z nich była „Pięć tygodni w balonie” wydana w 1863 roku.

Wkrótce pojawiły się kolejne dzieła: „Wyprawa do środka Ziemi„, „Wokół Księżyca„, „20 tysięcy mil podmorskiej żeglugi„, „W 80 dni dookoła świata„, „Piętnastoletni kapitan„, „Tajemnicza wyspa„, „500 milionów hinduskiej władczyni„, „Łowcy meteorów„, „Dwa lata wakacji„.

Pisząc swoje książki Verne starał się aby ich akcja zgodna była z prawami natury. W tym celu uczył się fizyki, astronomii, geologii, nauk inżynieryjnych. Nie zawsze udawało mu się to osiągnąć. W książkach poświęconych astronomii i astronautyce („Łowcy meteorów” czy „Wokół Księżyca„) nie ustrzegł się wielu błędów ale pomysł napisania książki o podróżach kosmicznych już w 1866 roku budzi podziw.

Pisarz zmarł w Amines w 1905 roku.

Większość z pomysłów Verne’a spełniło się. Ludzie podróżują pod wodą i w Kosmos. Jesteśmy w stanie okrążyć Ziemię w czasie znacznie krótszym niż 80 dni. Chodzący do szkoły uczniowie stwierdzą pewnie, że do szczęścia brakuje tylko trwających 2 lata wakacji 🙂

Młodym Czytelnikom polecamy wszystkie wspomniane powieści. Sam czytałem je wiele lat temu i nadal lubię do nich zaglądać.