Space Infrared Telescope Facility, czwarte i ostatnie z Wielkich Obserwatoriów NASA, został udanie zogniskowany. Dzięki tej kluczowej operacji podczerwone oko NASA zobaczy Wszechświat bardzo wyraźnie. Operacja polegała na nieznacznym poprawieniu lustra wtórnego teleskopu.

Teleskop został wtniesiony na orbitę SIRTF wystartował„>25 sierpnia 2003 roku. Od tej pory spisuje się zgodnie z oczekiwaniami, zgodnie z planem przechodząc przegląd na orbicie. Poza zogniskowaniem, teleskop schłodzono również do temperatury pracy wynoszącej 5 Kelwinów. Taka niska temperatura pozwoli na obserwacje promieniowania podczarwonego – czyli ciepła, pochodzącego od obiektów niebieskich, niezakłóconego promieniowaniem samego teleskopu.

Środowisko naukowców ma teraz wspaniałe narzędzie do badania Wszechświata” – mówi dr Michael Werner, naukowiec z JPL. – „Jesteśmy gotowi zakończyć dostrajanie i rozpocząć program naukowy„.

Przegląd instrumentów teleskopu ma potrwać jeszcze 12 dni, potem nastąpi miesięczny okres weryfikacji danych. Nastęnie już mogą rozpocząć się badania.

SIRTF nie znajduje się na orbicie okołoziemskiej, ale za Ziemią okrąża Słońce. Teleskop będzie mógł przeniknąć swym wzrokiem pył międzygwiezdny i odnaleźć galaktyki odległe o miliardy lat świetlnych, brązowe karły i dyski protoplanetarne wokół gwiazd. Więcej o misji w naszych Hubble i Chandra zyskają towarzysza„>wcześniejszych doniesieniach.