Od niedzieli, czyli 30 stycznia, trwa w Załęczu Wielkim koło Wielunia kolejne zimowisko astronomiczne Klubu „Almukantarat”. Biorą w nim udział uczniowie starszych klas liceów z całej Polski.

Zimowe spotkania Klubu Astronomicznego „Almukantarat” trwają zwykle siedem dni. W tym roku w pierwszym turnusie uczestniczy osiemnaście osób. Tegoroczne spotkanie potrwa do 6 lutego, a po nim nastąpi drugi turnus dla młodszych uczniów liceum.

W czasie spotkania uczestnicy mieszkają w budynkach Harcerskiego Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego w Załęczu Wielkim. Znajduje się on w powiecie wieluńskim, w zakolu Warty, na terenie Załęczańskiego Parku Krajobrazowego.

Uczestnicy pierwszego zimowiska ALMUKANTARATU w roku 2005

Oto niektórzy uczestnicy pierwszego zimowiska naukowego Klubu Astronomicznego „Almukantarat” w roku 2005.

Do dyspozycji uczestników zimowiska jest kilka teleskopów, w tym jeden szukacz komet firmy „Uniwersał” zamontowany na stałe pod kopułą. W dzień odbywają się zajęcia. Prowadzi je kadra złożona ze studentów i absolwentów wyższych uczelni. W większości są oni wychowankami Klubu uczestniczącymi w jego spotkaniach od lat. Prowadzone przez nich zajęcia obejmują astronomię, matematykę, fizykę i informatykę.

Uczestnicy zimowiska wygłaszają własne, kilkudziesięciominutowe referaty na tematy (nie tylko) astronomiczne. Przedstawione zostały już referaty zatytułowane:

„Geometria w fizyce”

„Zagadka kodowa”

„Powstawanie układów planetarnych”

Poza zajęciami merytorycznymi zawsze jest czas na zabawę: wspólne śpiewanie na świeczkowiskach, wycieczki po okolicy, lepienie bałwana i wojny na śnieżki.

Zimowisko - spacer po lesie i śnieżne piguły