W poniedziałek w ośrodku harcerskim „Nadwarciański Gród” w Załęczu Wielkim rozpoczął się pierwszy w tym roku letni obóz naukowy Klubu Astronomicznego „Almukantarat„. Pierwszy tydzień obozu zostanie przeznaczony głównie na zajęcia z matematyki, fizyki oraz informatyki, przygotowujące do intensywnego kursu astronomii w drugim tygodniu. Uczestnicy byli już na obozach „Almukantaratu” w zeszłym roku lub dwa lata temu.

Pierwszy dzień sierpnia był dniem na zapoznanie nowych ludzi, przywitanie kolegów z poprzednich obozów i zakwaterowanie w namiotach. W poniedziałek miało miejsce również odczytanie regulaminów ośrodka i obozu oraz obowiązkowa wizyta u pani pielęgniarki. Tradycyjne przedstawienie kadry i uczestników nastąpiło na wieczornym ognisku.

Pierwsze ognisko 2005

Ogniska w Załęczu nie służą smażeniu kiełbasy. Przy ogniskach opowiadane są historie z minionych lat i śpiewane znane wszystkim piosenki przy akompaniamencie gitar. Na poniedziałkowym ognisku nastąpiło przedstawienie kadry i uczestników obozu.

Ładna pogoda pozwoliła już w nocy z poniedziałku na wtorek na pierwsze obserwacje. Młodzi miłośnicy astronomii przypominali sobie wygląd letniego nieba. Przy pomocy lornetek polowali na meteory. Dwa z ośmiu teleskopów będących na stanie posłużyły do znajdowania obiektów mgławicowych.

Teleskop wymianowy

Uczestnicy obozu Almukantaratu składają nowy klubowy nabytek, żeby „sprawdzić czy działa”. Mini-teleskop zostanie wykorzystany podczas październikowej wymiany z Turcją i Portugalią. Miłośnicy astronomii wyjeżdżają wtedy na tydzień do Portugalii obserwować zaćmienie Słońca.

We wtorek rozpoczęła się realizacja programu naukowego obozu. Uczestnicy będą mieli po sześć godzin zajęć dziennie. Młodsi uczestnicy obozu mają docelowo nauczyć się obliczać efemerydy planet. Obecnie na zajęciach z matematyki mają omawianą geometrię sferyczną, na fizyce zapoznają się z podstawami kinematyki.

Inauguracja ligi zadaniowej

We wtorek miała miejsce pierwsza odsłona Załęczańskiej Ligi Zadaniowej. Uczestnicy zostali podzieleni na jedenaście grup i dostali do rozwiązania cztery zadania matematyczno-logiczne. Nowe zadania ukazywać się będą co dwa dni, za każdym razem zmieniany będzie skład drużyn rozwiązujących zadania. Liga jest tradycją obozów Almukantaratu.

Starsi uczestnicy poza zajęciami z matematyki i informatyki są podzieleni na sześć astronomicznych grup tematycznych. W ramach zajęć tych grupach będą mogli poszerzać swoją wiedzę w zakresie interesujących ich dziedzin astronomii i zdobywać nowe umiejętności. W tym tygodniu będą opracowywać wyniki obserwacji gwiazd zmiennych i Słońca, zajmą się również obróbką zdjęć wykonywanych kamerką CCD.

Agata Makieła

Absolwentka astronomii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Doktorantka na University of Kent w Wielkiej Brytanii. Przygodę z astronomią zaczęła od nauki obsługi Uniwersałów na obozach Almukantaratu. Obecnie obserwuje planetoidy zbliżające się do Ziemi, na przykład teleskopem Arecibo.

• Ryszard Brightner

Pozdrowienia … — I życzenia dla uczestniczek, uczestników i organizatorów.
    Udanych koniunkcji wakacyjnych, przyjemnego z pożytecznym w szczególności !!!

Czytelnik AstroNetu.

P.S.
    … a może w ramach zajęć z kinematyki, jako potencjalną ciekawostkę – ktoś zechce teoretycznie przetestować narodziny Księżyca ?

• agatta

Obóz trwa — zajęcia naukowe przebiegają zgodnie z planem, grupa obserwacyjna i fotograficzna niestety póki co wstrzymały prace, wczoraj wieczorem złapała nas burza i jest zimno i mokro

trzymajcie kciuki żeby się rozpogodziło!

• kill’m