W nowym numerze „Astronomy and Astrophysics” ukazała się praca poświęcona przedstawianiu nowej metody detekcji błysków promieniowania gamma za pomocą satelity INTEGRAL – kosmicznego laboratorium wysokich energii Europejskiej Agencji Kosmicznej, które od października 2002 roku krąży wokół Ziemi. Autorami pracy są naukowcy z Polskiej Akademii Nauk: R. Marcinkowski i M. Denis z Centrum Badań Kosmicznych oraz T. Bulik z Centrum Astronomiczne im. M. Kopernika.

Dzięki kosmicznemu laboratorium sporządzana jest swoista „mapa” Drogi Mlecznej w promieniowaniu gamma. Ma ona dostarczyć astronomom najbardziej zgodnego z rzeczywistością i obrazu niedawnych – w skali astronomicznej – zmian w składzie chemicznym naszej Galaktyki. INTEGRAL bada też tajemniczą ilość antymaterii produkowanej w centrum Drogi Mlecznej.

Istotą nowej metody jest możliwość określenia pozycji na niebie i rejestracji widma silnych błysków gamma także wtedy, gdy zachodzą poza obszarem znajdującym się w polu widzenia instrumentów sondy INTEGRAL, to znaczy niezależnie od aktualnej orientacji satelity.

Skuteczność metody została zweryfikowana na przykładzie wybuchu GRB030406, który miał miejsce w odległości na niebie prawie 37o od kierunku głównej osi detektora. Warto dodać, że fragmenty aparatury i oprogramowania satelity INTEGRAL powstały w Centrum Badań Kosmicznych PAN, a w ustalaniu jego programu naukowego uczestniczyło Centrum Astronomiczne im. M. Kopernika PAN.

Artykuł został opublikowany w „Astronomy and Astrophysics” (Vol. 452, pp. 113-117),