Mija pierwszy tydzień kolejnego obozu organizowanego przez Klub Astronomiczny Almukantarat. Tegoroczny obóz jest nietypowy. Oprócz starszych uczestników znajdują się osoby, dla których jest to pierwsze spotkanie. Najmłodsi biorą udział w zajęciach wstępnych z astronomii, poznają wygląd nocnego nieba i zapoznają się z przyrodą Załęczańskiego Parku Krajobrazowego.

Na obozie gościmy Yanna Kempfa z Uniwersytetu w Luksemburgu, który prowadzi zajęcia z astronomii w języku angielskim. W tym tygodniu opowiedział o powstaniu krateru Noerdlinger Ries znajdującego się w Niemczech oraz o interferometrii.

Uczestnicy biorą także udział w ćwiczeniach z astronomii (m. in. z zakresu mechaniki nieba), matematyki, fizyki i informatyki. Dla starszych uczestników zajęcia organizowane są w trybie fakultatywnym, podobnie jak miało to miejsce w zeszłym roku. W czasie obozu tradycyjnie trwa liga zadaniowa i liga obserwacyjna. Dla chętnych organizowane są gry terenowe oraz zajęcia sportowe. Wieczorami odbywają się ogniska połączone ze śpiewankami.

W środę rozpoczęła się sesja referatowa. Uczestnicy przygotowali krótkie wystąpienia na wybrane tematy z zakresu astronomii i dziedzin pokrewnych.

Drugi obóz w Załęczu Wielkim 2008

Rozgwieżdżone sierpniowe niebo nad Załęczem Wielkim.

Pogoda nadal sprzyja nocnym obserwacjom. Czekamy jednak aż Księżyc przestanie rozjaśniać część nieba. Podczas obserwacji korzystamy z nowego teleskopu Celestron z elektronicznym sterowaniem. Dzięki niemu możemy szybko i łatwo odnaleźć na niebie wiele ciekawych obiektów.

Obóz wraz z całą akcją letnią Almukantaratu zakończy się w przyszłą sobotę.

Agata Senczyna