Na 14 maja ESA zaplanowała start dwóch satelitów: Planck i Herschel. Zostaną one wystrzelone z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej przy pomocy rakiety nośnej Ariane 5. Planowana godzina startu to 15:12 naszego czasu.

Satelity rozdzielą się wkrótce po starcie i będą samodzielnie podążały w tym samym kierunku: do drugiego punktu Lagrange'a (L2) oddalonego od Ziemi o 1,5 mln km. Tam, odizolowane od silnych źródeł promieniowania takich jak Słońce, Ziemia i Księżyc, przez kilkanaście miesięcy będą badać kosmos.

Kosmiczne obserwatorium mikrofalowego promieniowania tła – Planck.

Planck został przeznaczony do badania mikrofalowego promieniowania tła. Promieniowanie to pochodzi z czasów, gdy Wszechświat miał zaledwie 380 tysięcy lat. Wtedy właśnie stał się przezroczysty dla fotonów i mogły one bez przeszkód przemierzać kosmos, aż dotarły do nas. Planck jest następcą dwóch satelitów wysłanych przez NASA: COBE i WMAP. Sporządzi dokładną mapę fluktuacji temperatury promieniowania tła, co rozjaśni nam obraz wczesnego Wszechświata i zweryfikuje obecne teorie, w szczególności model inflacyjny. Pozwoli także na wyznaczenie dokładnej wartości stałej Hubble'a oraz gęstości barionów.

Teleskop kosmiczny Herschel.

Herschel jest największym dotychczas zbudowanym teleskopem kosmicznym – średnica jego zwierciadła głównego to 3,5 m (1,5 razy większa niż teleskopu Hubble'a). Będzie pracował w zakresie dalekich fal podczerwonych oraz fal submilimetrowych. Dzięki niezwykle czułym detektorom będzie w stanie obserwować najsłabsze obiekty we Wszechświecie, między innymi obłoki pyłu i gazu, z których tworzą się gwiazdy i planety. Główne cele Herschela to: zbadanie procesu powstawania galaktyk we wczesnym Wszechświecie, zbadanie procesów tworzenia się gwiazd oraz ustalenie składu chemicznego Wszechświata. Przewidziane są także badania powłok gazowych obiektów w naszym Układzie Słonecznym – planet, komet i satelitów.

Anna Kapuścińska