Nowe obserwacje przy użyciu Teleskopu Kosmicznego Hubble’a pozwoliły na wyznaczenie z większą niż dotychczas precyzją wartości wprowadzonej przez jego patrona stałej.

W latach 20. XX wieku amerykański astronom Edwin Hubble odkrył, że prędkość ucieczki galaktyki jest tym większa, im dalej znajduje się ona od obserwatora. Stałą tej proporcjonalności przyjęło nazywać się jego nazwiskiem. Ponieważ znajomość jej dokładnej wartości może pozwolić na weryfikację pewnych modeli kosmologicznych, budzi ona naturalne zainteresowanie naukowców.

Choć pierwsze próby wyznaczenia tej wartości, dokonane przez samego Hubble’a, ocierały się o naukową kompromitację – wynikał z nich bowiem wiek wszechświata nieco mniejszy, niż odkrytych przez geologów ziemskich skał – to teoria nie została zarzucona. Obecnie wiadomo było, że stała Hubble’a ma (wyrażoną w nietypowych, ale wygodnych dla kosmologów jednostkach) wartość 72 ± 8 km/s/Mpc (kilometrów na sekundę na megaparsek). Nowe pomiary pozwoliły na ponaddwukrotne zwiększenie precyzji – nowa wartość stałej to 74,2 ± 3,6 km/s/Mpc.

Przedmiotem obserwacji było 240 cefeid w siedmiu galaktykach. Cefeidy, czyli gwiazdy zmienne typu δ Cephei są wykorzystywane w kosmologii jako tzw. świece standardowe – dobrze opisana zależność okresu ich zmienności od jasności absolutnej pozwala precyzyjnie podać odległość dzielącą nas od danej cefeidy. Największą precyzję danych obliczeniowych gwarantuje obserwowanie cefeid w paśmie podczerwonym oraz porównanie wyników dla wielu gwiazd obserwowanych tym samym przyrządem. Obie te technologie zastosowano w najnowszych badaniach.

Głównym problemem współczesnej kosmologii jest zagadka ciemnej energii – niewyjaśnionej siły hamującej grawitacyjne zapadanie się wszechświata. Matematycznie odpowiada stałej kosmologicznej wprowadzonej przez Einsteina do równań pola, bo wydawało mu się nieprawdopodobne, że wszechświat nie może być statyczny (co przewidywały jego równania w niezmodyfikowanej postaci). Od strony fizycznej, ciemną energię próbują tłumaczyć różne modele, które z reguły jest trudno zweryfikować. Im dokładniej znana stała Hubble’a, tym więcej modeli można odrzucić. Być może najnowszy pomiar unicestwił nawet 2/3 spośród nich.