Wczoraj o 20:25 naszego czasu zakończyła się japońska misja księżycowa Kaguya. Satelita, zgodnie z planem, został rozbity o powierzchnię Srebrnego Globu.

Misja rozpoczęła się 14 września 2007 roku startem z kosmodromu Tanegashima. Po serii manewrów 3 października 2007 sonda znalazła się na orbicie księżycowej. 21 grudnia rozpoczęły się badania naukowe.

Schemat przebiegu misji Kaguya (SELENE). Dwa subsatelity RSAT i VRAD będą odłączane odpowiednio w punktach 8 i 9.

Badania prowadzone były za pomocą 15 instrumentów naukowych, między innymi spektrometrów promieniowania rentgenowskiego, gamma i cząstek elementarnych, kamer rejestrujących światło widzialne i podczerwień, radaru, wysokościomierza laserowego.

Na orbicie wokół Księżyca od głównego satelity odłączyły się dwa mniejsze (Okina i Ouna), które badały pole grawitacyjne Srebrnego Globu oraz jego jonosferę. Okina został rozbity o powierzchnię 12 lutego 2009 roku, Ouna wciąż obiega Księżyc.

Wczorajszy upadek na Księżyc nastąpił z prędkością około 6500 kilometrów na godzinę, jednak kąt między trajektorią sondy a powierzchnią Księżyca wyniósł zaledwie około 1 stopień. Uderzenie udało się zaobserwować za pomocą Teleskopu Anglo-Australijskiego.