Korzystając z należącego do ESO Very Large Telescope astronomowie odkryli lukę w dysku protoplanetarnym otaczającym młodą gwiazdę. Luka ta może świadczyć o obecności innego ciała. Jest to prawdopodobnie pierwszy zaobserwowany obiekt, który oczyszcza swoją okolicę z pyłu wokół tak młodej gwiazdy.

Artykuł przygotowała Żaneta Trzeciak.

Międzynarodowa grupa astronomów badała słabo świecącą gwiazdę T Chamaeleontis (T Cha), oddaloną od Ziemi 350 lat świetlnych. Ten bardzo młody obiekt w przyszłości prawdopodobnie będzie przypominał nasze Słońce. Teraz jak wiele innych gwiazd w podobnym wieku (około 7 milionów lat) T Cha otacza dysk materii, z której mogły powstać planety.

Naukowcy łącząc światło z czterech 8,2-metrowych teleskopów wchodzących w skład interferometru VLTI mogli zauważyć, że w odległości ponad 20 milionów kilometrów od gwiazdy znajduje się obszar pozbawiony pyłu, podczas gdy cały dysk rozciąga się na ponad 1,1 miliarda kilometrów od gwiazdy.

Późniejsze obserwacje optyczne pozwoliły zaobserwować obiekt w innej luce oddalonej od gwiazdy o miliard kilometrów. Najprawdopodobniej jest to brązowy karzeł lub niedawno utworzona planeta.

Dalsze obserwacje tego układu pozwolą astronomom lepiej poznać charakter i zachowanie dysków protoplanetarnych wokół młodych systemów gwiazdowych.