Teleskop VLT Survey Telescope (VST), najnowsza inwestycja Obserwatorium ESO Paranal, wykonał pierwsze zdjęcia. VST to najnowocześniejszy 2,6 metrowy teleskop z 268-megapikselową kamerą OmegaCAM. Pracuje w świetle widzialnym i przeznaczony jest do szybkiego i dokładnego wykonywania map nieba.

Artykuł przygotowała Elżbieta Wajdzik.

Teleskop i kamera

VLT (Very Large Telescope) Survey Telescope (VST) to najnowszy teleskop umieszczony w Obserwatorium ESO Paranal na Pustynki Atakama w północnym Chile na szczycie Cerro Paranal. Sąsiaduje on z czterema głównymi teleskopami VLT. VST to teleskop do przeglądów, mający szerokie pole widzenia. Jest największym na świecie teleskopem przeznaczonym wyłącznie do przeglądów nieba w świetle widzialnym. W ciągu najbliższych kilku lat VST i jego kamera OmegaCAM wykonają kilka bardzo dokładnych przeglądów nieba południowego i wszystkie dane z przeglądów zostaną udostępnione publicznie.

Teleskop VST jest doskonałym uzupełnieniem teleskopu VISTA do przeglądów w podczerwieni, co pozwoli na dokładniejsze obserwacje wielu interesujących obiektów. Projekt VST był obarczony wieloma trudnościami. Pokonanie ich było opłacalne, gdyż niesamowitą jakością obrazów spełnia oczekiwania i zadowala społeczność astronomiczną oraz wielu ludzi z INAF.

INAF zaprojektowało i zbudowało teleskop we współpracy z wiodącym włoskim przemysłem, natomiast główna optyka pochodzi z rosyjskiej firmy LZOS. Natomiast ESO jest odpowiedzialne za teren i jego uzbrojenie. OmegaCAM, kamera na VST, została zaprojektowana i zbudowana przez konsorcjum złożone z instytucji z Holandii, Niemiec i Włoch. Kamera będzie zarządzana przez ESO, które będzie archiwizowała i dystrybuowała dane z teleskopu.

VST to najnowocześniejszy 2,6 metrowy teleskop, z systemem optyki aktywnej do utrzymywania go przez cały czas w idealnej pozycji. Jego optyka zawiera system korekcji dyspersji spowodowanej ziemską atmosferą.

Kamera OmegaCAM, zbudowana jest z 32 detektorów CCD umieszczonych w próżni, tworzących razem 268-megapikselowe obrazy, o łącznej masie 770 kg. Zawiera również dodatkowe CCD, które współpracują z systemami teleskopu, wspomagając kontrolę systemów prowadzenia i optyki aktywnej.

Pierwsze zdjęcia

Zarówno teleskop, jak i kamera, zostały zaprojektowane tak, aby w pełni wykorzystać świetną jakość nieba w Paranal. Zdjęcia z VST i OmegaCAM są wynikiem ciężkiej pracy wielu grup w Europie. Obecnie oczekujemy na bogate dane naukowe i nieoczekiwane odkrycia z przeglądów VST.

Pierwsze opublikowane zdjęcie pokazuje rejon gwiazdotwórczy Messier 17, znany także jako mgławica Omega albo mgławica Łabędź, w sposób, w jaki nie był widziany do tej pory. Ten obszar gazu, pyłu i gorących, młodych gwiazd, znajduje się w sercu Drogi Mlecznej w gwiazdozbiorze Strzelca. Pole widzenia VST jest tak duże, że cała mgławica, włącznie z jej słabszymi partiami zewnętrznymi, została uchwycona w świetnej ostrości na całym zdjęciu.

Messier 17, zdjęcie wykonane przez VST.

Przeglądy

VST wykona trzy publiczne przeglądy nieba w ciągu najbliższych pięciu lat (szczegóły na stronie serwisu ESO)

– Przegląd KIDS zobrazuje wybrane obszary nieba daleko od Drogi Mlecznej. Pozwoli na dalsze badania nad ciemną materią, ciemną energią, ewolucją galaktyk i odnajdzie wiele nowych gromad galaktyk kwazarów o dużym przesunięciu ku czerwieni.

– Przegląd VST ATLAS pokryje większy obszar nieba i skupi się na zrozumieniu ciemnej energii i wsparciu dokładniejszych badań za pomocą VLT i innych teleskopów.

– Trzeci przegląd, VPHAS+, zobrazuje centralną płaszczyznę Drogi Mlecznej, aby wykonać mapę struktury dysku galaktycznego i poznać historię formowania się jego gwiazd. VPHAS+ będzie skutkować katalogiem około 500 milionów obiektów i odkryje wiele nowych przykładów nietypowych gwiazd na wszystkich stadiach ewolucji.

Ilość danych wyprodukowanych przez OmegaCAM będzie olbrzymia. Około 30 terabajtów surowych danych będzie produkowanych każdego roku i będą one spływać do centrów danych w Europie w celu analizy. Końcowe produkty z przetwarzania danych będą wielkimi listami znalezionych obiektów oraz zdjęciami, które będą udostępnione astronomom na całym świecie do naukowych analiz.

„Połączenie dużego pola widzenia, świetnej jakości obrazu i efektywnego schematu operacyjnego VST wytworzy niesamowite bogactwo informacji, które posuną naprzód badania na wielu polach astrofizyki” konkluduje Konrad Kuijken, szef konsorcjum OmegaCAM.