W nocy z 15 na 16 lipca amerykańska sonda „Dawn” („Świt”) dotrze do planetoidy Westa i stanie się jej pierwszym sztucznym satelitą. Obecnie od celu dzieli ją około 18 tysięcy kilometrów, a względna prędkość wynosi około 50 metrów na sekundę.

„Dawn” wystartował z Ziemi 27 września 2007 roku. Po wykonaniu niecałych dwóch obiegów wokół Słońca zbliża się do pierwszego celu swojej podróży.

Badania Westy potrwać mają do lipca 2012 roku. Wykorzystując silniki jonowe sonda ponownie przeniesie się wtedy na orbitę wokół Słońca i podąży do drugiej zaplanowanej do badań planetoidy – Ceres. Dotrze do niej w lutym 2015 roku i rozpocznie trwające pół roku badania.

Planowana trajektoria sondy „Dawn” od startu w 2007 roku do zakończenia misji w 2015 roku.

Badania obu ciał niebieskich prowadzone będą w promieniowaniu widzialnym, podczerwieni i promieniowaniu gamma. Dokładne pomiary orbity sondy wokół planetoid pozwolą na wyznaczenie rozkładu masy tych dwóch obiektów.

Zdjęcie planetoidy Westa wykonane 1 lipca 2011 roku przez sondę „Dawn” z odległości 100 tysięcy kilometrów. Każdy piksel tej fotografii odpowiada około 9 kilometrom.