Po raz pięćdziesiąty piąty rozpoczęła się Olimpiada Astronomiczna. Planetarium Śląskie opublikowało zadania pierwszej serii pierwszego etapu. Młodzież szkół średnich (i gimnazjów) gorąco zachęcamy do startu!

Olimpiada odbywa się w trzech etapach, podczas których trzeba rozwiązywać co raz trudniejsze zadania z astronomii i tych dziedzin fizyki, które mają z nią związek. W pierwszym z nich rozwiązuje się w domu po trzy zadania z dwóch serii zadań teoretycznych i jedno nietrudne zadanie obserwacyjne, które może być jednym z zaproponowanych, ale nie musi.

Rozwiązania należy wysłać na adres Komitetu Głównego: pierwszą serię do 10 października, natomiast drugą, wraz z koniecznym do przejścia do następnego etapu zadaniem obserwacyjnym, do 14 listopada.

Etap drugi zorganizowany zostanie 16 stycznia przyszłego roku i będzie mierzeniem się z nieco trudniejszymi zadaniami pod kontrolą organizatorów. Zawody odbywają się zwykle w dwóch miastach w Polsce: Włocławku i Katowicach.

Etap trzeci, zaplanowany na 8-11 marca 2012 roku, to finał. Uczestnicy, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w poprzednim etapie przyjadą na 4 dni do Chorzowa, gdzie rozwiązywać będą kilka kolejnych serii zadań (teoretycznych i praktycznych). Stopień ich skomplikowania będzie oczywiście wyższy niż w poprzednich etapach Olimpiady.

Laureaci, oprócz nagród rzeczowych, mają szansę na wyjazd na Międzynarodową Olimpiadę z Astronomii i Astrofizyki, która latem przyszłego roku odbędzie się w Rio de Janeiro, w Brazylii.

Zadania pierwszej serii tegorocznej Olimpiady oraz szczegółowy regulamin znaleźć można na stronie Planetarium Śląskiego.

Grzegorz Gajda