Już w najbliższą sobotę, 19 listopada, zostanie przeprowadzony test stacji naziemnej na potrzeby projektu pierwszych polskich satelitów – BRITE-PL. Wydarzenie będzie miało miejsce na terenie Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie.

Podczas testu zostaną wypuszczone dwa balony stratosferyczne. Na miejscu oraz w Internecie będzie można obserwować jak balony się poruszają. Można także dołączyć do zespołów, które będą gonić balony.

Projekt BRITE-PL ma na celu obserwacje gwiazd jaśniejszych i gorętszych od Słońca. Badania mają pomóc astronomom w zrozumieniu wewnętrznej budowy największych gwiazd naszej galaktyki. Jedną z zagadek do rozwiązania jest mechanizm konwekcji, czyli transportu energii, ponieważ jak dotąd nie ma jego precyzyjnego matematycznego opisu.

Wizja artystyczna jednego z satelitów BRITE

Seria satelitów BRITE jest zaprojektowana w ramach programu BRIght Target Explorer (BRITE)-Constellation, który jest realizowany w kooperacji kanadyjsko-austriacko-polskiej. Projekt zakłada obserwacje kilkuset (500-800) gwiazd Drogi Mlecznej.

Szczegółowe informacje (w tym plan sobotniej imprezy) znajdują się na oficjalnej stronie pierwszego polskiego satelity