W pobliżu gromady otwartej Plejady (M45 w katalogu Messiera) zaobserwowano gwiazdę nową! Świeci znacznie jaśniej niż Siedem Sióstr i przemieszcza się w ich kierunku ze znaczną prędkością. Do maksymalnego zbliżenia dojdzie we wtorek (3 kwietnia 2012).
Publikujemy pierwsze zdjęcie!
Tekst jest naszym żartem z okazji prima aprilis…

…, a dodatkowa „gwiazda” widoczna w Plejadach w pierwszych dniach kwietnia to Wenus.

Nowa gwiazda w Plejadach

Przewidywane położenie nowo odkrytej gwiazdy na tle gwiazdozbioru Byka i gromady otwartej Plejady pomiędzy 1 i 5 kwietnia 2012 roku (dla godziny 20:00 naszego czasu każdego dnia).   Mapę wykonano programem SkyMap Pro na podstawie obliczeń NASA.

Ruch własny (około 55 minut kątowych na dobę) jest znacznie większy niż ten, którym szczyci się Gwiazda Barnarda, dotychczasowa rekordzistka (około 10 sekund kątowych na rok). Świadczy to albo o niewielkiej odległości nowej gwiazdy od Ziemi, albo o jej ogromnej prędkości względem Drogi Mlecznej.

Jeśli (jak podejrzewają uczeni z zespołu, który dokonał odkrycia) gwiazda rzeczywiście znajduje się w takiej odległości jak Plejady (około 440 lat świetlnych), a wektor jej prędkości jest prostopadły do kierunku Ziemia-Plejady, to jej rzeczywista prędkość musi być wielokrotnie większa od prędkości światła. Byłoby to pogwałceniem teorii względności Einsteina, mówiącej o nieprzekraczalności prędkości światła.

Gwiazda wyróżnia się znacznym blaskiem (około -4,4 wielkości gwiazdowej). Jeśli jest częścią Plejad, jej moc promieniowania musi być około 800 razy większa od mocy z jaką świeci Alkione, najjaśniejsza z gwiazd M45. Jeśli tak jest rzeczywiście, mamy prawdopodobnie do czynienia z gwiazdą nową karłowatą powrotną typu II, której gwałtowne pojaśnienia związane są z gwałtownym spalaniem opadającej na jej powierzchnię ciemnej materii wodorowo-helowo-węglowej. Możliwe, że niespodziewany wybuch nastąpił, gdy gwiazda znalazła się wewnątrz gromady otwartej i zaczęły na nią spadać resztki materii, z której około 100 milionów lat temu ukształtowały się gwiazdy M45.

Informację o gwieździe nowej podała wczoraj późnym wieczorem agencja NASA. Dostrzeżono ją (gwiazdę, nie agencję) dzięki obserwacjom Komicznego Teleskopu Hubble'a.

Hiady i Plejady

Dwie gromady otwarte w gwiazdozbiorze Byka: Hiady (w kształcie litery V, po lewej stronie) i Plejady (niewielkie skupisko gwiazd w prawej części zdjęcia).

Zachęcamy do codziennych, wieczornych obserwacji i fotografowania tego niezwykłego obiektu. Wybuch gwiazdy o takiej jasności to wielka rzadkość. Na przełomie marca i kwietnia około godziny 20:30 Plejady (część gwiazdozbioru Byka) świecą 30 stopni nad zachodnim horyzontem.

A może to Nibiru, albo inne niedopieszczone i niedoobserwowane badziewie?