Na początku roku szkolnego Księżyc przejdzie przez III kwadrę, zbliżając się najpierw do Urana, a w samym końcu tygodnia – do Jowisza. W drugiej części nocy bardzo dobrze widoczna jest Wenus, która 2 godziny przed wschodem Słońca świeci ponad 15° nad wschodnim widnokręgiem. Wieczorem wytrwali obserwatorzy mogą spróbować dostrzec Marsa z Saturnem.

Po zeszłotygodniowej pełni Księżyc dąży do III kwadry i z każdym dniem będzie coraz mniej przeszkadzał w obserwacjach, choć każdej kolejnej nocy będzie wędrował wyraźnie wyżej po niebie. Na przełomie lata i jesieni nachylenie ekliptyki do porannego horyzontu jest najkorzystniejsze w ciągu całego roku (można się o tym było przekonać podczas niedawnej elongacji Merkurego), dlatego Srebrny Glob będzie mógł być obserwowany prawie do samego nowiu, lecz o tym więcej za tydzień.

W tym tygodniu naturalny satelita Ziemi ma zaplanowane odwiedziny trzech gwiazdozbiorów oraz dwóch planet, ale po kolei. W nocy, która już poza nami Księżyc wzeszedł pół godziny po zachodzie Słońca i przebywał nad horyzontem aż do rana. Całą noc świecił na tle gwiazdozbioru Ryb i o godzinie podanej na mapce znajdował się ponad 40° nad południowo-wschodnim widnokręgiem.

Noc była jeszcze bardzo jasna, ponieważ faza Księżyca wynosiła 94%, a w jej trakcie Księżyc miał pierwsze w najbliższych dniach spotkanie z planetą. Był to Uran, który 29 września znajdzie się w opozycji do Słońca i jest widoczny prawie przez całą noc. Uran świeci z jasnością obserwowaną +5,7 magnitudo, czyli na ciemnym niebie, bezksiężycowym niebie można go dostrzec gołym okiem. Około godziny 1:30 Uran znajdował się ponad 3,5 stopnia na południe od Księżyca. Niecały stopień na zachód od Urana znajduje się gwiazda 44 Psc, która świeci jasnością obserwowaną +5,8 wielkości gwiazdowej i którą można pomylić z siódmą planetą Układu Słonecznego.

Dwie doby gwiazdowe później Księżyc przeniesie się do gwiazdozbioru Barana, zmniejszając przy tym fazę do 81%. W środę 5 września Księżyc będzie świecił na południe od głównej figury tej konstelacji: 9° od Hamala – najjaśniejszej gwiazdy Barana, 7° od Sheratana oraz 5,5 stopnia od gwiazdy Mesarthim. Ta ostatnia gwiazda to tak naprawdę 2 gwiazdy świecące z jasnością +4,8 magnitudo i leżące ok. 8 sekund kątowych od siebie. Można zatem tę parę rozdzielić już kilkucentymetrowym teleskopem.

Weekend Srebrny Glob spędzi w gwiazdozbiorze Byka. Już w piątek 7 września zobaczyć będzie można Księżyc mniej więcej 5° na południe od Plejad. Tej nocy tarcza Księżyca zmniejszy fazę do 65%. Dobę później tarcza naturalnego satelity Ziemi jeszcze zmniejszy swój blask do fazy 55% i przesunie się do wnętrza konstelacji. O godzinie podanej na mapce Księżyc będzie zajmował pozycję 4° na północ od Aldebarana oraz 5° na zachód od Jowisza. Jednocześnie odległość między Aldebaranem a Jowiszem będzie wynosić 7°.

Również w sobotę 8 września, ale w trakcie dnia (dokładnie o godzinie 15:16 naszego czasu) Księżyc przejdzie przez III kwadrę, a wcześniej, bo ok. godziny 13:03 minie Jowisza w odległości 36' (czyli troszeczkę więcej niż średnica kątowa Srebrnego Globu). Natomiast w nocy z soboty 8 września na niedzielę 9 września Księżyc odnajdziemy już na wschód od Jowisza. Do godziny 1 w nocy odsunie się on od największej planety Układu Słonecznego na odległość 7° i zmniejszy fazę do 46%. W tym samym momencie 8° na północ od Księżyca świecić będzie gwiazda El Nath, natomiast nieco ponad 3° na wschód od niego odnajdziemy południowy róg Byka – gwiazdę ζ Tauri, która zostanie zakryta przez Księżyc 7 godzin później. Zakrycie będzie widoczne z zachodnich krańców Afryki, północnej części Ameryki Południowej oraz na Atlantyku pomiędzy nimi.

Sam Jowisz będzie świecił blaskiem -2,4 wielkości gwiazdowej, zaś przez teleskopy będzie można obserwować tarczę planety o średnicy 40″. W układzie księżyców galileuszowych z Polski da się dostrzec następujące zjawiska:

• 3 września, godz. 21:10 – zejście Io z tarczy Jowisza,
  • 3 września, godz. 22:10 – wyjście Europy z cienia Jowisza (koniec zaćmienia),
  • 3 września, godz. 22:24 – Europa chowa się za tarczę Jowisza (początek zakrycia),
  • 4 września, godz. 0:32 – wejście cienia Ganimedesa na tarczę Jowisza,
  • 4 września, godz. 0:52 – wyjście Europy zza tarczy Jowisza (koniec zakrycia),
  • 4 września, godz. 2:40 – zejście cienia Ganimedesa z tarczy Jowisza,
  • 7 września, godz. 20:06 – Ganimedes chowa się za tarczę Jowisza (początek zakrycia),
  • 7 września, godz. 22:00 – wyjście Ganimedesa zza tarczy Jowisza (koniec zakrycia),
  • 8 września, godz. 3:50 – wejście Io w cień Jowisza (początek zaćmienia),
  • 9 września, godz. 1:02 – wejście cienia Io na tarczę Jowisza,
  • 9 września, godz. 2:26 – wejście Io na tarczę Jowisza,
  • 9 września, godz. 3:14 – zejście cienia Io z tarczy Jowisza,
  • 9 września, godz. 3:46 – wejście cienia Europy na tarczę Jowisza,
  • 9 września, godz. 4:36 – zejście Io z tarczy Jowisza,
  • 9 września, godz. 22:18 – wejście Io w cień Jowisza (początek zaćmienia),
  • 10 września, godz. 1:54 – wyjście Io zza tarczy Jowisza (koniec zakrycia).

Animacja pokazuje położenie Wenus w pierwszym tygodniu września 2012 roku.

Animację wykonano w GIMPie (http://www.gimp.org) na podstawie obrazków z programu Starry Night (http://www.starrynighteducation.com).

3 godziny po Jowiszu nad horyzontem pojawia się Wenus. Animacja pokazuje położenie Wenus na 2 godziny przed świtem. Planeta wciąż oddala się od Ziemi i zbliża się do górnej koniunkcji ze Słońcem. Jest już Poranny Merkury, poranna Wenus„>po maksymalnej elongacji, dlatego jasność planety oraz średnica tarczy się zmniejsza, natomiast cały czas rośnie faza. Obecnie Wenus świeci blaskiem -4,2 wielkości gwiazdowe, a jej tarcza ma średnicę 19″ i fazę 62%. Planeta powoli zbliża się do znanej gromady otwartej gwiazd M44. W niedzielę 9 września odległość Wenus od M44 będzie wynosić około 5°.

Mapka pokazuje położenie Marsa i Saturna w pierwszym tygodniu września 2012 roku.

Wieczorem, godzinę po zmierzchu, bardzo nisko nad zachodnim horyzontem można próbować dostrzec Saturna i Marsa. Jednak z naszych szerokości geograficznych nie będzie to łatwe zadanie i w poszukiwaniach warto wspomóc się przynajmniej lornetką. W tych dniach Saturn świeci z jasnością +0,8 wielkości gwiazdowej, a jego tarcza ma średnicę 16″. W przypadku Marsa odpowiednie wielkości wynoszą: jasność +1,2 magnitudo, średnica – 5″ oraz faza 92%. O godzinie podanej na mapce obie planety znajdują się na wysokości około 4°, Saturn wciąż znajduje się mniej więcej 5° od Spiki, natomiast Saturn zbliża się do gwiazdozbioru Wagi i pod koniec tygodnia będzie świecił 4° od gwiazdy Zuben Elgenubi, oznaczanej na mapach grecką literą α.