ATV Albert Einstein – statek zaopatrzeniowy Europejskiej Agencji Kosmicznej wiernie służył Międzynarodowej Stacji Kosmicznej od czerwca tego roku, kiedy to wystartował z kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Jego misja dobiegła końca 2 listopada, gdy po pięciodniowej deorbitacji spłonął w atmosferze.

Artykuł napisała Monika Goszcz.

Albert Einstein był czwartym statkiem europejskiej serii automatycznych statków transportowych, którego zadaniem było dostarczyć zaopatrzenie na ISS, skorygować orbitę stacji i oczyścić kosmiczną placówkę, opuszczając ją razem ze zgromadzonymi odpadkami.

W tym roku zespół ATV zarządzający misją z Tuluzy, zaplanował nietypową deorbitację. Po tym jak o 9:00 czasu uniwersalnego 28 października doszło do odcumowania od ISS, Albert Einstein wykonywał misterne manewry, by po pięciu dniach znaleźć się dokładnie 120 km pod stacją, z której astronauci obserwowali jak statek spala się nad Pacyfikiem. Procedura ta ma pomóc w dokładniejszej kalibracji wejścia w atmosferę kolejnych statków kosmicznych.

Odpowiedzialni za misję nie kryją zadowolenia. Alberto Movelli, menedżer misji mówi, że „poszła jak po maśle i jest prawdziwym widowiskiem zaserwowanym przez grupę operacyjną i partnerów przemysłowych, którzy zbudowali maszynę”. Z kolei szef grupy operacyjnej z centrum kontroli, Jean-Michel Bois, twierdzi, że „zakończenie misji tak delikatną i spektakularną operacją jest uwieńczeniem ciężkiej pracy ludzi zaangażowanych w projekt”.

ATV-4 jest największym ciężarem jaki kiedykolwiek został wyniesiony na orbitę przez rakietę Ariane. Ponadto, statek przetransportował największy ładunek wagowo i ilościowo z całej serii. Rekordzista ma jeszcze jednego asa w rękawie: opuścił stację załadowany największą ilością śmieci w historii.