W sobotę 9 maja na Stadionie Narodowym w Warszawie odbędzie się 19. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. W tym roku w imprezie weźmie udział ponad 150 instytucji z kraju i zagranicy. Zaprezentowanych zostanie niemal 800 pokazów z wielu dziedzin nauki. Swoje stanowisko przygotuje również Klub Astronomiczny Almukantarat.

Organizowany od 18 lat Piknik Naukowy jest największą plenerową imprezą naukową w Europie. Co roku uczestniczą w nim przedstawiciele wielu instytucji, którzy poprzez interaktywne pokazy przybliżają odwiedzającym fascynujące zakamarki nauki. Planowane atrakcje są bardzo różnorodne, także z pewnością każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie, niezależnie od wieku, czy posiadanej wiedzy. Tematem przewodnim tegorocznego Pikniku jest „Światło”.

Szczególnie zapraszamy na stanowisko E12, na którym czekać będą przedstawiciele Klubu Astronomicznego Almukantarat.

Przy naszym stoisku będzie można zapoznać się z zasadą działania popularnego przyrządu astronomicznego, jakim jest spektroskop, a także wykonać taki przyrząd. Zaprezentujemy też okulary z siatką dyfrakcyjną oraz wyjaśnimy, co kryje się pod tajemniczą nazwą „krzywe Lissajous”. Chętnym pokażemy, jak zmierzyć pewną bardzo dużą wielkość – prędkość światła. Coś dla siebie znajdą również miłośnicy historii – przygotowaliśmy repliki dawnych przyrządów astronomicznych takich jak triquetrum, laska Jakuba, astrolabium żeglarskie, nokturnał, czy astrolabium planisferyczne. Oczywiście nie zabraknie u nas doświadczeń i pomiarów fizycznych na różnym poziomie trudności, które każdy będzie mógł wykonać samodzielnie.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych na 19. Piknik Naukowy! Impreza zacznie się o godzinie 11:00 i potrwa do 20:00, wstęp jest wolny. Więcej informacji (w tym wykaz stanowisk oraz mapkę) można znaleźć na stronie Pikniku.

Anna Kapuścińska