Ogólna teoria względności Alberta Einsteina świętuje dziś swoje 100-lecie. Ta rewolucyjna hipoteza przetrwała próbę czasu, pomimo licznych prób znalezienia jej wad.

„Einstein zmienił nasz sposób myślenia o najbardziej podstawowych pojęciach, którymi są przestrzeń i czas. Otworzyło to nam oczy na wszechświat, i najciekawsze w nim elementy, czyli czarne dziury”, powiedział David Kaiser, profesor historii nauki, technologii i społeczeństwa w Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Albert Einstein, słynny fizyk teoretyczny niemieckiego pochodzenia, który spędził ostatnie lata swojego życia na Uniwersytecie Princeton w Stanach Zjednoczonych, przedstawił swoją teorię 25 listopada 1915 roku przed Pruską Akademią Nauk. Dokument został opublikowany w marcu 1916 roku w czasopiśmie „Annalen der Physik”.

Ogólna teoria względności jest jedną z najbardziej rewolucyjnych w historii. Rozszerzyła prawo powszechnego ciążenia przedstawione w 1687 roku przez Sir Isaaca Newtona.

Aktualnie otaczają nas przedmioty i rozwiązania, które nie istniałyby, gdyby nie prace Einsteina. Należą do nich: fotokomórka, panele fotowoltaiczne, noktowizory, kamery cyfrowe, aparaty fotograficzne, mikroprocesory, nawigatory GPS czy lasery.

Swoimi równaniami pola grawitacyjnego Einstein położył podwaliny pod studia nad naturą wszechświata, stając się w ten sposób prekursorem nowoczesnej kosmologii.

Julia Liszniańska, redaktor naczelna portalu AstroNET, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat.

• remi

Podrzucam wam — fajniejsze znaki cudzysłowu: „”

• rb

Nie wszystko jest tak piękne — Wątpliwości dotyczące tej teorii nadal są b. duże. Nie można łączyć wszystkiego podanego w w/w artykule jako zasługa teorii względności. Przykładowo choćby, działanie GPS oparte jest tylko i wyłącznie na prawach fizyki klasycznej. Obliczenia w tym zakresie podane są m. innymi w programie „Veter” dostępnym na linku: http://dl.dropbox.com/u/26262175/VerificationTheoryRelativity.xlsx

• Michał M.

OTW ma się dobrze — Bzdury które po raz kolejny wypisujesz nie interesują tu już chyba nikogo.
      Poza tym prosiłem już kiedyś, żebyś nie podawał linków prowadzących do niepewnych treści. Ostrzegałem, że będę to usuwał.

• bardek

A jednak nie wszystko zapięte jest na ostatni guzik — OTW sprawdziła się. OK. Ale nie we wszystkich zakresach. Szczególny problem stanowi materia supergęsta. Tu OTW sprowadza wszystko do osobliwości. A jednak osobliwość nie istnieje w realnym świecie. Poszukuje się grawitacji kwantowej. Poszukuje się. Także superstruny nie spełniają nadziei. A jednak istnieje rozwiązanie. Jest nim dualna grawitacja.