Jutro (9 grudnia) Rada Miejska w Łodzi może podjąć decyzję o likwidacji Planetarium w Łodzi.

Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne im. Arego Sternfelda w Łodzi działa od 1 września 1984 roku. Znajduje się na tyłach IV Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Pomorskiej 16 (250 metrów na wschód od Placu Wolności). Celem placówki jest poszerzanie wiedzy uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich. Do tego celu wykorzystywane są teleskopy, komputery, zegary, inne narzędzia dydaktyczne. Instytucja organizuje też spotkania i prelekcje, w których uczestniczyć mogą wszyscy zainteresowani. Kopuła w łódzkim planetarium ma średnicę 6 metrów, w seansie może uczestniczyć 32 widzów. 17 kwietnia 2002 Rada Miejska w Łodzi nadała placówce imię Arego Sternfelda, łódzkiego pioniera obliczeń orbit sztucznych satelitów Ziemi.

Łódzkie Planetarium jest finansowane przez Wydział Edukacji i Kultury Fizycznej Urzędu Miasta Łodzi, przy pomocy Kuratorium Oświaty.

Oficjalną przyczyną rozważania likwidacji jest powstawanie w dawnej Elektrowni EC1 przy ul. Targowej 1/3 nowego planetarium.

Obiekt w EC1 będzie najnowocześniejszą placówką w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie. Krzysztof Jurek, dyrektor Wydziału Edukacji UMŁ tłumaczy, że w tej sytuacji należy zastanowić się, czy Łódź stać na utrzymanie starego planetarium przy Pomorskiej. Kosztowało ono budżet Łodzi ponad milion złotych rocznie.

Według danych Wydziału Edukacji na stałe zajęcia uczęszcza tam nie więcej niż 400 dzieci, czyli niewiele spośród 68 tys. wszystkich łódzkich uczniów.

Dyrektor Jurek obiecuje, że Łódź pomoże obecnym pracownikom starego planetarium. Zatrudnionych jest tam 26 osób. Dyrektor Wydziału Edukacji przypomniał jednak, że wielu pracuje tam na część etatu i często jest to praca dodatkowa.

Walkę o planetarium zapowiadają wszyscy pracownicy oraz dyrektor Jerzy Loba.

Jeśli radni zgodzą się na likwidację to planetarium przy Pomorskiej będzie działać do 31 sierpnia przyszłego roku.

Prezentujemy fragment korespondencji Urzędu Miasta Łodzi i Dyrektora Planetarium, w tym sprostowanie przesłane przez pracowników tej placówki kilka dni temu.

Pismo wystosowane 13 kwietnia 2015 roku przez Wiceprezydenta Łodzi, Tomasza Trelę do Dyrektora Planetarium, Jerzego Loby.

List pracowników Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w Łodzi do Wiceprezydenta Tomasza Treli. 2 grudnia 2015 roku.

Od Redakcji:

Czy istnienie dwóch planetarium w liczącej przeszło 700 tysięcy mieszkańców Łodzi to zbytek? Warto zauważyć, że Planetarium przy Pomorskiej jest de facto szkołą (z założenia nierentowną), a powstające w EC1 będzie miało charakter komercyjny. Czy w takim razie zamykanie pierwszego z nich nie jest jak wyrzucanie zimowych butów, gdy właśnie kupiło się nowe, modne, letnie? Zakres i sposób działania obu obiektów w Łodzi jest zupełnie inny!

Osoby które słabo znają Łódź powinny też wiedzieć, że kilka miesięcy temu uruchomiono (przy wsparciu finansowym Miasta) stadion piłkarski (trybunę) przy al. Unii (tzw. stadion ŁKS), a obecnie budowany jest kolejny obiekt przy al. Piłsudskiego (stadion Widzewa). Czyżby Łódź była potęgą piłkarską niczym Madryt, Londyn czy Rzym?

Łódzki Klub Sportowy gra obecnie w III, a Widzew – w IV lidze. Ostatni oficjalny mecz reprezentacji Polski odbył się w mieście w 2010 roku. Jest w takim razie miejsce na 2 stadiony? Są pieniądze na pokrywanie dodatkowych kosztów związanych z organizację imprez piłkarskich (na przykład na wstawianie szyb w tramwajach), a nie ma na wspieranie nauki, popularyzowanie astronomii?