Mgławica IC 417, znana również jako „Pająk”, znajduje się w gwiazdozbiorze Woźnicy. Położona na obrzeżach naszej Galaktyki, w kierunku niemal dokładnie przeciwnym do jej centrum, jest od nas oddalona o około 10 tysięcy lat świetlnych.

Mgławice są obłokami gazu i pyłu międzygwiezdnego – jest to idealne miejsca dla formowania się gwiazd. Jedną z grup takich młodych gwiazd jest gromada otwarta Stock 8, widoczna w centralnej części zdjęcia, nieco na prawo od jego środka. Skupiska czerwonych punkcików, rozsianych wzdłuż zielonego obłoku pyłu z lewej strony, również są młodymi gwiazdami zanurzonymi w świecącym gazie.

Zdjęcie zostało wykonane w podczerwieni przez Teleskop Kosmiczny Spitzera oraz w ramach przeglądu 2MASS (Two Micron All-Sky Survey). Długości fal odpowiadające podczerwieni zostały na zdjęciu zastąpione różnymi kolorami: światło o długości fali 1,2 mikrona (mikron odpowiada długości równej jednej milionowej metra, albo inaczej jednej tysięcznej milimetra), zarejestrowane przez 2MASS, zostało przedstawione w niebieskich barwach. Obserwowane za pomocą Spitzera promieniowanie o długości fali 3,6 oraz 4,5 mikrona zostało zastąpione odpowiednio kolorem zielonym i czerwonym.

Niedaleko mgławicy IC 417 znajduje się znacznie mniejszy obiekt, gromada otwarta powiązana z obszarem mgławicowym, oznaczana jako NGC 1931. Razem te dwa obiekty tworzą efektowną parę przywołującą na myśl pająka i muchę, stąd też często są określane właśnie tym mianem.

Katarzyna Mikulska