Zaćmienia Słońca już od wieków nie są dla ludzkości żadnym fenomenem. Są rzadkimi, aczkolwiek w skali kosmosu, częstymi zjawiskami. Zapewne większość z nas przynajmniej raz  w życiu doświadczyła zjawiska przesłonięcia tarczy naszej prywatnej gwiazdy przez Księżyc. Jak dotąd jednak nikt jeszcze nie był świadkiem podwójnego zaćmienia Słońca, które udało się zaobserwować i sfotografować sondzie SDO!

Sonda SDO.NASA

Sonda SDO.

Należąca do NASA sonda SDO (Solar Dynamics Observatory) każdego dnia obserwuje centrum naszego układu planetarnego, badając aktywność słoneczną. Dwa razy do roku, Ziemia przesłania jej jednak ów cudowny widok, pozostawiając ją w cieniu. Tak się jednak złożyło, że tym razem na linii sonda-Słońce, znalazła się nie tylko nasza błękitna planeta, ale również jej naturalny satelita! Skutkiem tego było podwójne zaćmienie, które zostało uchwycone na zdjęciach przesłanych przez SDO. W górnej części z lewej strony widzimy cień Ziemi (niejednolity przez występowanie atmosfery), natomiast z prawej – spory fragment tarczy Księżyca. Widok jest zaprawdę porywający i zapierający dech w piersiach!

Podwójne zaćmienie Słońca widziane przez sondę SDO.NASA

Podwójne zaćmienie Słońca widziane przez sondę SDO.

Kamil Serafin