NASA opublikowało nowe zdjęcie przesłane przez sondę Cassini. Tym razem obiektyw sondy skupił się na niezwykłej burzy o heksagonalnym kształcie znajdującej się na północnym biegunie Saturna.

Zdjęcie to zostało wykonane 5 września, kiedy Cassini była w odległości 1,4 mln km od planety, zwrócona ku pierścieniom Saturna po stronie oświetlonej przez Słońce. Amerykańska agencja kosmiczna opublikowała je dopiero w zeszłym tygodniu.

Wiatry w „Heksagonie”, który mierzy 32 tys. km szerokości, poruszają się z prędkościami dochodzącymi nawet do 322km/h. Ciemna plama na środku tej struktury jest prawdopodobnie okiem cyklonu. Ta niezwykła burza na Saturnie po raz pierwszy została zaobserwowana przez sondę Voyager we wczesnych latach 80-tych ubiegłego wieku. Dodatkowo, wokół niej, można zauważyć grube pasma utworzone przez superszybkie wiatry wiejące w wyższej części atmosfery. Każde poziome pasmo, porównując do sąsiedniego, odpowiada wiatrom o innej prędkości oraz chmurom na innej wysokości. Kiedy jednak najdą one na siebie i dojdzie do interakcji pomiędzy pasmami, powstanie wiele zawirowań.

Saturn HexagonNASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Sonda Cassini orbituje wokół Saturna od 2004r. Obecnie jest to ostatni rok misji, która zakończy się we wrześniu przyszłego roku, kiedy Cassini zanurkuje w atmosferę Saturna.