Jedenaście gwiazd znajdujących się na obrzeżach Drogi Mlecznej, około 300000 lat świetlnych od Ziemi, wydaje się pochodzić z innego miejsca. Co więcej, naukowcy z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics wierzą, że ofiarą napadu jest galaktyka SagDEG w gwiazdozbiorze Strzelca.

Gwiazdy te są ulokowane daleko poza główną grupą gwiazd w dysku galaktycznym. Co więcej, szlak przestępstwa może się rozciągać na milion lat świetlnych. Jeden z naukowców przeprowadził symulację dawnego spotkania między naszą galaktyką a SagDEG, galaktyką karłowatą na orbicie wokół Drogi Mlecznej. Pięć gwiazd miało dostosowaną prędkość i nachylenie w taki sposób, że spotkanie zakończyło się ich przechwyceniem z galaktyki w Strzelcu. Drugie sześć gwiazd natomiast może pochodzić z innych galaktyk karłowatych.

Spotkanie było dramatyczne dla galaktyki SagDEG: straciła jedną trzecią gwiazd i 90% swojej ciemnej materii. Sloan Digital Sky Survey i Large Synoptic Survey Telescope mogą wkrótce znaleźć inne gwiazdy powiązane z tym wydarzeniem.

Messier 54 – gromada kulista w gwiazdozbiorze Strzelca.