Czy wkrótce możemy być świadkami gwiezdnej kolizji, do której dojdzie w odległości 1800 lat świetlnych od Ziemi? Czy Betelgeza jest kanibalem, która w przeszłości pożarła towarzyszkę o rozmiarach i masie zbliżonych do rozmiarów naszego Słońca? W jaki sposób Polacy stali się odkrywcami pierwszej odkrytej w 2017 roku supernowej? Na te i kilka innych pytań odpowiedzi znajdziecie w pierwszym tegorocznym numerze Biuletynu Obserwatorów Gwiazd Zmiennych „Proxima”.

W styczniu minęło 25 lat od ogłoszenia odkrycia pierwszych planet obiegających inną niż nasze Słońce gwiazdę. Dokonali tego: polski astronom Aleksander Wolszczan i kanadyjski radioastronom Dale Frail. Dopełnieniem tematu jest artykuł Gabriela Murawskiego, który opisał swoje zeszłoroczne zmagania związane z próbami zarejestrowania tranzytu egzoplanety na tle macierzystej gwiazdy. Jak bardzo w ostatnich latach zmieniły się możliwości obserwacyjne sprzętu amatorskiego i czy da się zaobserwować tranzyt egzoplanety przy pomocy cyfrowego aparatu fotograficznego i obiektywu ustawionego na podwórku przed domem?

Dla miłośników gwiezdnych osobliwości jest natomiast garść nowych informacji o odkrytym 4 lata temu układzie zaćmieniowym o najdłuższym znanym okresie orbitalnym. Prócz tego dawka cyklicznych informacji z kalendarza łowców supernowych ASAS-SN, o ciekawszych nowych i supernowych ostatniego kwartału 2016 roku, efemerydy jasnych miryd na najbliższe miesiące, opis najciekawszych gwiazd zmiennych – tym razem w gwiazdozbiorach Lwa i Małego Lwa, oraz raport z aktywności słonecznej z IV kwartału 2016 przygotowany na bazie obserwacji członków Towarzystwa Obserwatorów Słońca w Żychlinie.

Do pobrania ze strony: http://proxima.org.pl

Zapraszamy do lektury!

Okładka biuletynu Proxima

Biuletyn Proxima powstał w 2010 roku z inicjatywy niewielkiej grupki osób, miłośników astronomii związanych wspólnym zainteresowaniem gwiazdami zmiennymi. Jest bezpłatnym, ogólnodostępnym kwartalnikiem wydawanym w wersji elektronicznej, w formacie PDF. Pierwszy numer pojawił się w Internecie 20 lipca 2010 roku i szybko zaczął zdobywać coraz większą popularność wśród polskich amatorów rozgwieżdżonego nieba.