Często na pokładach sond kosmicznych, szczególnie tych, które w planach mają dalekie podróże, swoje miejsce mają „listy w butelce”. Przykładowo sondy Pioneer zabrały ze sobą między innymi rysunek z sylwetkami ludzi czy schemat Układu Słonecznego – była to wiadomość dla ewentualnych obcych cywilizacji. Sonda Cassini nie pozostaje pod tym względem gorsza i oprócz instrumentów naukowych potrzebnych do prowadzenia badań niesie ze sobą pamiątkę po swoich twórcach z błękitnej planety.

Podróżujący z sondą dysk DVD zawiera zeskanowane podpisy ludzi z całego świata. Początkowo pomysł obejmował jedynie podpisy naukowców zajmujących się misją, lecz ostatecznie akcja została otwarta dla wszystkich ochotników. Odzew przewyższył oczekiwania organizatorów akcji: na płycie znajduje się łącznie 616 400 podpisów, a ich autorzy pochodzą aż z 81 państw.

Projekt dysku z podpisami

Spośród tej przytłaczającej liczby podpisów dwie sygnatury mają szczególne znaczenie. Są to podpisy siedemnastowiecznych astronomów, na cześć których misja otrzymała swoją nazwę. Obydwa autografy zostały zeskanowane z listów. Co ciekawe, podpis Christiaana Huygensa został skopiowany z listu, którego adresatem był nie kto inny, jak drugi z astronomów, Giovanni Cassini.

Katarzyna Mikulska