Odkryta przed trzema laty planetoida 2014 JO25 przeleci 19 kwietnia w odległości zaledwie 1,8 miliona kilometrów od Ziemi. Zbliży się do nas od strony Słońca, a jej maksymalna jasność wyniesie 11 magnitudo. Przez około 2 dni będzie można ją dostrzec za pomocą amatorskich teleskopów.

Poza trajektorią planetoidy, informacje jakie posiadamy na jej temat są bardzo ubogie. Została odkryta 3 lata temu, przez Catalina Sky Survey w Arizonie, dzięki współpracy z University of Arizona z NASA. Jak dotąd, wiemy jedynie, że jej rozmiar to około 650 metrów, a jej powierzchnia odbija światło słoneczne dwukrotnie mocniej niż powierzchnia Księżyca. Naukowcy chcą wykorzystać to wyjątkowe zbliżenie do lepszego poznania tego obiektu. Ostatni raz tak duża planetoida zbliżyła się do Ziemi w 2004 roku. Obok naszej planety przemknęła wtedy pięciokilometrowa Toutatis. Następna podobna okazja nadarzy się dopiero za 10 lat, gdy 1999 AN10 znajdzie się około 380’000 kilometrów od nas. Dlatego do obserwacji 2014 JO25 wykorzystane zostaną takie maszyny jak Goldstone Solar System Radar w Kalifornii oraz Obserwatorium Arecibo w Puerto Rico. Dzięki temu możliwe będzie wykonanie dokładnych zdjęć powierzchni planetoidy, które ukażą ukryte na niej szczegóły o rozmiarach kilku metrów!

Source :

NASA

Kamil Serafin

• krzychu01230

2014-JO25 kształtem bardzo przypomina 67P/C-G, jaka jest teoria powstawania takiej geometrii?