Wspaniała galaktyka „gdzieś w tle”, a na pierwszym planie… zwykła gwiazda

Galaktyka uchwycona na tym zdjęciu przez Teleskop Hubble`a została oznaczona jako NGC 7250. Choć jest to obiekt bardzo interesujący ze względu na jasne obszary gwiazdotwórcze czy zaobserwowane wybuchy supernowych, na tym ujęciu schodzi niejako na drugi plan. Całą uwagę skupia na sobie niezwykle jasna gwiazda, która swoim blaskiem przyćmiewa pozostałe elementy uwiecznione na fotografii.

Wbrew pozorom nie wyróżnia się ona niczym szczególnym – jest to samotna, słabo zbadana gwiazda widoczna w gwiazdozbiorze Jaszczurki. Co więcej, nie jest ona również zbyt jasna. Efekt uzyskany na zdjęciu wynika z tego, że gwiazda ta znajduje milion razy bliżej niż odległa galaktyka, która przecież składa się z miliardów gwiazd takich, jak ta. Gdyby te obiekty znajdowały się w tej samej odległości od Ziemi, gwiazda byłaby ledwo widoczna na zdjęciu.

Astronomowie zazwyczaj nie są zachwyceni takim zjawiskiem, jak to widoczne na powyższym zdjęciu. Znajdujące się w pobliżu gwiazdy utrudniają obserwacje ciekawych obiektów, które znajdują się daleko poza nimi. My jednak możemy cieszyć oko pięknem tego widoku i życzyć badaczom dalszych owocnych obserwacji!

Katarzyna Mikulska