Niebo nad Obserwatorium La Silla

Ta przepiękna scena została uchwycona w Obserwatorium La Silla, położonym w chilijskich Andach. Przedstawia ona Oriona, jeden z najbardziej spektakularnych gwiazdozbiorów, wznoszącego się nad „śpiącym” teleskopem SEST (Swedish-ESO Submilimetre Telescope). Został on wyłączony z użytku w 2003 roku.

Gwiazdozbiór Oriona znajduje się na równiku niebieskim, przez co jest widoczny zarówno z półkuli północnej, jak i południowej. Ze swoim słynnym pasem i mieczem jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych konstelacji. Godna uwagi jest również charakterystyczna, różowo-niebieska Mgławica Oriona, tak duża i jasna, że można ją zobaczyć nawet gołym okiem. Na zdjęciu znajduje się ona ponad trzema ustawionymi w jednej linii gwiazdami, tworzącymi pas Oriona. Jest to miejsce, w którym formują się setki nowych gwiazd.

Na tej fotografii widać również wyraźnie czerwoną barwę Betelgezy (gwiazdy w konstelacji Oriona) i Aldebarana (w gwiazdozbiorze Byka). Są one widoczne tuż obok teleskopu, z jego lewej strony. Z kolei tuż na horyzontem można dostrzec wyróżniające się skupisko gwiazd – jest to gromada otwarta znana jako Plejady. Według mitologii greckiej były to piękne córki Atlasa, które zakochany Orion wciąż goni na niebie.

Katarzyna Mikulska

Zastępca redaktor naczelnej portalu AstroNET. Związana z Klubem Astronomicznym Almukantarat, prowadząca nową serię „W kosmicznym obiektywie”.