Sonda Juno zakończyła bliski przelot nad Wielką Czerwoną Plamą Jowisza 10 lipca (11 lipca czasu polskiego), podczas swojego szóstego przelotu badawczego na orbicie gazowego olbrzyma. Cała aparatura sondy, jak i również teleskop JunoCam, pracowały podczas całego przelotu zbierając dane, które niedawno dotarły do badaczy na Ziemi. Najbliższy przelot Juno w porównywalnie małej odległości od Jowisza zaplanowany jest na 1 września.

Nieobrobione zdjęcia zrobione podczas przelotu zostaną opublikowane przez NASA w najbliższym czasie. „Przez wiele pokoleń ludzie z każdego zakątka świata byli zdumieni Wielką Czerwoną Plamą” mówił Scott Bolton, główny dowodzący misji Juno z Southwest Research Institute w San Antonio. „Nareszcie będziemy mogli przyjrzeć się temu zjawisku i jego strukturze z bliska”.

Przelot Juno nad Wielką Czerwoną Plamą.

Wielka Czerwona Plama jest szeroką na 16 000 kilometrów, obserwowaną już od 1830 roku i istniejącą na planecie od co najmniej 350 lat burzą. Jednak w dzisiejszych czasach obserwujemy jej powolny zanik.

Juno osiągnęła peryjowium (punkt na orbicie znajdujący się najbliżej Jowisza) 11 lipca o 2:55 czasu polskiego. W trakcie przelotu w peryjowium sonda znajdywała się 3 500 kilometrów nad zewnętrzną warstwą chmur planety. Jedenaście minut i 33 sekundy później Juno znajdowała się już nad karmazynowymi chmurami Wielkiej Czerwonej Plamy. Sonda przemierzyła 9 000 kilometrów nad tym niesamowitym zjawiskiem. 5 lipca o 3:30 (czasu polskiego), sonda spędziła już łącznie rok orbitując wokół Jowisza, pokonując 114,5 miliona kilometrów wokół gazowego olbrzyma.

Juno została wystrzelona 5 sierpnia 2011 roku z przylądka Canaveral na Florydzie. Podczas swojej misji sonda przelatywała jeszcze niżej nad zewnętrznymi warstwami chmur Jowisza – najmniejsza odległość wynosiła około 3 400 kilometrów. Podczas tych przelotów rejestrowała zjawiska występujące w wewnętrznych warstwach planety, a także zorze polarne, dzięki którym można dowiedzieć się wiele o magnetosferze jak i o przeszłości oraz pochodzeniu planety.

Najnowsze wyniki badań przeprowadzone przez NASA przedstawiają największa planetę układu Słonecznego jako burzliwy świat, pełen zawiłych i skomplikowanych struktur z ogromnymi i wysokoenergetycznymi zorzami polarnymi oraz potężnymi cyklonami polarnymi.

Misja Juno jest częścią programu New Frontiers prowadzonego przez Marshall Space Flight Center w Huntsville w stanie Alabama. Więcej informacji o misji znaleźć można na:

Można również śledzić misję pomocą:

Mierząca 16 350 kilometrów (dane z 3 kwietnia 2017 roku) kilometrów Plama jest 1,3razy większa od Ziemi.

Wiktoria Szulik