Galaktyka NGC 4242 jest dośc rozmyta…

Ukryta w Psach Gończych, niewielkim gwiazdozbiorze nieba północnego, galaktyka NGC 4242 została odkryta już w 1788 roku. Zaobserwował ją wówczas William Herschel, wykorzystując do tego teleskop, który w porównaniu do sprzętu, jakim dysponujemy w XXI wieku, nie był zbyt zaawansowany. Jest to więc obiekt stosunkowo jasny, dostępny nawet dla astronomów – amatorów dysponujących podstawowym teleskopem.

Galaktyka ta znajduje się około 30 milionów lat świetlnych od nas, co w skali Wszechświata nie jest bardzo dużą odległością. Na zdjęciu wykonanym przez Kosmiczny Teleskop Hubble`a widać jej jasne centrum oraz bardziej rozmyte, słabsze obrzeża. Struktura tego obiektu nie jest zbyt wyraźna. Wprawdzie zdaje się ona mieć rozproszone, ledwo zauważalne spiralne ramiona, a jej centrum kształtem odpowiadałoby poprzeczce w galaktyce spiralnej, lecz struktury te są bardzo nikłe.

Nie dość, że NGC 4242 ma dość nieregularną budowę, jej jasność powierzchniowa również nie jest zbyt duża. Zachodzi w niej także niewiele procesów gwiazdotwórczych – powstaje w niej stosunkowo mało gwiazd. Choć obiekt ten nie wyróżnia się na tle innych galaktyk niczym szczególnym, niemniej w takim ujęciu cieszy nasze oczy.

Katarzyna Mikulska