Największa planetoida w pobliżu Ziemi, zwana Florence, bezpiecznie minie Błękitną Planetę o około 7 milionów kilometrów. Wydarzenie to nastąpi 1 września 2017.

Symulacja przelotu Florence

Florence jest największą, dotąd zaobserwowaną planetoidą w pobliżu naszej planety; na podstawie pomiarów z Kosmicznego Teleskopu Spitzera oraz misji NEOWISE jej średnicę ocenia się na około 4,4 kilometra.

Minięcie Ziemi przez Florence stanowi okazję do bliższego zbadania planetoidy. Do stworzenia obrazu obiektu użyte zostaną naziemne radary znajdujące się w Kalifornii oraz Puerto Rico. Ukażą one prawdziwy rozmiar planetoidy oraz pozwolą dokładnie zobaczyć jej powierzchnię.

Wizualizacja trasy przelotu planetoidy Florence.

Planetoida Florence została odkryta przez Scheltego Busa w Siding Spring Observatory w marcu 1981 r. Nazwano ją tak na cześć Florence Nightingale, twórczyni nowoczesnego pielęgniarstwa. Przelot planetoidy w 2017 roku jest najbliższym od 127 lat i pozostanie takim do roku 2500. Pod koniec sierpnia i na początku września obiekt o jasności 9 magnitudo będzie można dostrzec na niebie już niewielkimi teleskopami, których posiadacze przez kilka nocy będą w stanie obserwować planetoidę przemieszczającą się przez gwiazdozbiory Ryby Południowej, Koziorożca, Wodnika i Delfina.

Przez ostatnie kilkadziesiąt lat wiele planetoid znalazło się bliżej naszej planety niż Florence, jednakże wszystkie były mniejsze. Pierwszy raz w historii prowadzonej przez NASA obserwacji obiektów bliskich Ziemi tak duży obiekt znalazł się tak blisko Błękitnej Planety.

Jan Nowosielski