Kiedy 21 sierpnia miliony Amerykanów obserwowało całkowite zaćmienie słońca widoczne nad Stanami Zjednoczonymi, międzynarodowy satelita obserwacyjny Hinode krążąc po orbicie naszej planety, uchwycił zdjęcia obrazujące pasjonujące zjawiska przyrodnicze. Naukowcy zamienili te obrazy w prezentację wideo w czasie.

Artykuł napisał Kamil Rusztyn.

Wśród wielu zadań związanych z badaniami słonecznymi, obserwacja zaćmienia przez satelitę miała na celu zebranie nowych danych do bieżących badań naukowych dotyczących korony Słońca w jego rejonie biegunowym i mechanizmu powstawania wyrzutów super gorącej plazmy w przestrzeń kosmiczną. Te wielkie wyrzuty mogą osiągać nawet od 16 do 19 milionów kilometrów w kosmos.

Obrazy zostały zrobione za pomocą teleskopu rentgenowskiego Hinode (XRT), który przeleciał nad Oceanem Spokojnym na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, na wysokości około 680 km.

Hinode jest wspólnym przedsięwzięciem JAXA (Japońskiej Agencji Kosmicznej), Narodowego Obserwatorium Astronomicznego Japonii, Europejskiej Agencji Kosmicznej, Agencji Kosmicznej Zjednoczonego Królestwa i NASA.

NASA